Verdiende overwinning Orion op Minor Nuth (+video)

Door John Brits 3 oktober 2021

De titel boven dit verslag had eigenlijk ‘Never change a winning team’ moeten luiden, maar ik was toen nog vergeten dat Marco Loen, die vorige week nog afwezig was wegens ziekte, vandaag weer de plaats innam van Sjoerd Freriks. Verder was alles hetzelfde als vorige week en ook de uitslag, 4-2 in ons voordeel, veranderde niet.

Het was wel terecht geweest als onze burgervader Hubert Bruls eens van zijn belangstelling voor Orion had blijk gegeven en deze wedstrijd fysiek had bijgewoond, temeer daar wij moesten aantreden tegen Minor uit Nuth, toch zijn geboorteplaats. Hij had dan kunnen genieten van het spel dat de onzen op de mat legden.

Na precies tien minuten was het verschil al gemaakt: Eerst was het René, die Vince op maat bediende. Diens voorzet bereikte Noud, die koel afwerkte. Vier minuten later was het omgekeerd: na weer een fraaie aanval bereikte de pass van Noud Vince en tegen zijn inzet was de Minor-keeper wederom kansloos. Minor zette hierna meer druk en dat resulteerde in een lob die Stan nog net voor de lijn onschadelijk kon maken. Tien minuten later was het wel raak: een vrije trap werd van richting veranderd, waardoor Stan nu kansloos was: 2-1.

Gelukkig nam Orion het initiatief weer snel over, mede door een omzetting in onze achterhoede: Jeroen werd derde centrale verdediger, waardoor René op links en Frenk op rechts meer vrijheid kregen om zich met de aanval te bemoeien. Dit resulteerde in mooie kansen, maar helaas wisten Vince, Noud en weer Vince het net niet te vinden.

De tweede helft begon, zoals de eerste eindigde, dus met een groot overwicht voor Orion. Sam kwam in het team voor Mick en dat resulteerde onmiddellijk in drie opmerkelijke situaties: eerst wist Sam een prima voorzet net niet te verzilveren, even later frommelde hij zich door de verdediging van Minor, maar kon nog net worden afgestopt. Driemaal was wederom scheepsrecht: een corner van Sam werd door Tijn ingekopt. Even later waren we getuige van de enige goede aanval van Minor deze middag, maar het was wel meteen raak:    3-2. Daarna was het Orion dat het publiek trakteerde op fraaie acties. Kansen te over, maar het resultaat bleef uit. Een van die mogelijkheden was een schitterende actie van Marvin, deze wedstrijd zowel aanvallend als verdedigend uitstekend op dreef. Zijn schot ging helaas net over. In de 82e minuut was het wel raak: Jevrin passte op Vince, die de bal aannam, wegdraaide en strak in de linkerhoek knalde. Ischa, Sjoerd, Mitchel en Gijs kwamen nog voor Noud, René, Marco en Vince, voor de einduitslag was dit niet meer van belang.

Na de tweede nederlaag van Orion tegen Baronie zeiden de Bredase bestuurders al: “Hier zullen maar weinig ploegen punten halen.”
Voorlopig ziet het er naar uit dat zij gelijk krijgen. We zijn in ieder geval op de goede weg!

Opstelling: Stan, Jeroen, Marco (86 Mitchel), Tijn, René (82 Sjoerd), Marvin, Jevrin, Frenk, Vince (90 Gijs), Mick (46 Sam), Noud (82 Ischa).

Foto: Rob Koppers

Videoverslag: Roeland van Gent