Verdiend gelijkspel

Door John Brits 19 november 2017

Het gemis van Harrie van Ooijen was deze middag duidelijk merkbaar: tijdens het begin van de wedstrijd werden wij nog steeds verwend met warming-up-muziek, dit tot ongenoegen van de scheidsrechter. Vervolgens bleek niemand de rol van Harrie als omroeper over te nemen en tenslotte mocht een vervanger van de vervanger van Harrie het verslag schrijven. Overigens had de afwezigheid van Harrie een prima reden: hij is drie weken in China om de geboorte van zijn kleinzoon Max te vieren. Harrie, Annelies en natuurlijk ook papa Bram en mama Angie: van harte proficiat.
Maar goed, om twee uur scheen een waterig zonnetje, 150 meter van ons hoofdveld vandaan probeerden duizenden atleten hun persoonlijk record over zeven heuvelen te verbeteren, kortom, het zou een leuke middag kunnen worden.

Aan de kant van Orion betraden twee debutanten het speelveld: Lars vd Broek nam de rol als assistent-scheidsrechter over van Joost Vuister en omdat zowel Yoran Kuhlmann als Koen van Lith verhinderd waren, mocht Jacques van Limbeek als verzorger opdraven.

Orion begon sterk aan de wedstrijd en creëerde onmiddellijk twee fikse kansen, die echter in de kiem smoorden. Tussen de vijfde en de vijftiende minuut was het Vorden dat zich gelukkig prees de eerste minuten zonder kleerscheuren te hebben volbracht en het initiatief overnam. Ook hun aanvallers waren gelukkig niet trefzeker en zo konden de onzen de wedstrijd langzamerhand weer gaan controleren. Dit resulteerde in een enorme kans voor Roel, die helaas net naast de paal mikte en in een fantastische actie van Sander die ook naast ging.
In de 26e minuut kwam het einde van de wedstrijd voor Idi: een tegenstander trof hem vol op zijn enkel, waardoor Idi wellicht tot de winterstop is uitgeschakeld. Davy kwam hem vervangen. De kansen voor Orion bleven komen: uit een vrije trap van Vince A. kopte Luuk net naast en een schot van dezelfde Vince uit een moeilijke hoek werd op het laatste moment door de Vordense keeper tot hoekschop verwerkt. Maar zoals het zo vaak gaat in dit soort situaties viel het doelpunt aan de andere kant:  een fraaie aanval bracht vlak voor rust een Vordense aanvaller alleen voor Stan en zijn afwerking was perfect: 0-1. Vele Orionisten dachten dat er sprake was van buitenspel, maar uit de fraaie beelden die Roeland van Gent van het duel maakte, bleek dit geenszins het geval te zijn.

De tweede helft begon, waarmee de eerste was geëindigd. Wederom lag het initiatief bij Orion en werden er fraaie kansen gecreëerd. Maar weer was het Vorden dat in de 55e minuut scoorde: bij een ingooi liepen twee Orion-verdedigers elkaar in de weg. Stan probeerde nog door snel uitlopen het tij te keren, maar ook hij was machteloos, toen de aanvaller de bal schitterend over hem heen in het lege doel schoot: 0-2
Orion zocht nog meer de aanval: Erik kwam erin voor Mitch en Luuk ging in de aanval spelen. Deze gewaagde tactiek leverde nog meer kansen op en resultaat kon eigenlijk niet uitblijven: een corner van René werd nog weggewerkt, maar zijn tweede inzet werd door Jeroen fraai ingekopt: 1-2. Onze tegenstander probeerde door middel van tijd rekken de overwinning binnen te halen: logisch maar je mag van een scheidsrechter wel verwachten dat hij hiertegen optreedt. Hij was echter te lankmoedig waardoor er onnodig irritaties ontstonden tussen twee sportieve ploegen. We hadden nog twintig minuten om op gelijke hoogte te komen en vlak voor tijd kregen we waar we zeker recht op hadden. Een vrije trap van René werd door de keeper weggeslagen; de afvallende bal kwam voor de voeten van Vince A. die meteen uithaalde en de bal tot zijn genoegen en dat van iedereen die Orion een warm hart toedroeg, in de verre hoek zag verdwijnen.

Opstelling: Stan, Jeroen, Mitch (57 Erik), Luuk, René, Sander (83 Fabian), Vince v G., Vince A., Roel, Niels, Idi (26 Davy)