Veldennood helaas nog niet voorbij

Door Tijs Tummers, voorzitter 20 augustus 2014

Grote frustratie in het afgelopen jaar was ons nieuwe veld 3, dat door een verkeerde aanleg het hele seizoen niet gebruikt kon worden.

Daardoor moesten thuiswedstrijden omgezet worden in uitwedstrijden, moesten wedstrijden bij Kolping/Dynamo afgewerkt worden, en soms zelfs helemaal geschrapt worden.

Ons andere grasveld raakte intussen overbelast en was in het voorjaar veranderd in een hobbelige zandvlakte, waarop een scheidsrechter op een gegeven moment in de rust van een wedstrijd zelfs weigerde verder te spelen.

Niet leuk voor de spelers, niet leuk voor de coaches, niet leuk voor de tegenstanders en ook niet leuk voor de wedstrijdsecretarissen van Orion, die er ook niets aan konden doen maar wel iedere zaterdag met de teleurstelling (en soms zelfs boosheid) van de eigen leden werden geconfronteerd.

Natuurlijk werd al dit ongemak en deze onvrede doorgebriefd naar de gemeente.

Nu, aan het begin van het nieuwe voetbalseizoen, ligt het nieuwe veld 3 er eindelijk bespeelbaar bij. Sommige plekken zijn nog wat gelig, maar die krijgen met wat kunstmest een laatste oppepper. Aanstaande zaterdag gaat hier de bal voor het eerst rollen.

Is onze veldennood hiermee voorbij? Helaas niet…

Nu is veld 4 aan de straatzijde de grote spelbreker.

Al rond de Vierdaagse was ons duidelijk dat het inzaaien van dit veld absoluut ontoereikend was geweest. De gemeente liet het veld daarop schudfrezen, maar dit zette letterlijk en figuurlijk ‘weinig zoden aan de dijk’.

Dat constateerden de experts van de gemeente zelf ook toen ze op dinsdag 12 augustus ter plekke samen met het Orion-bestuur de situatie kwamen opnemen.

Waar gras omhoog kwam was de dichtheid absoluut onvoldoende, daarnaast waren andere delen nog volledig kaal. Hier nu op laten spelen was geen optie. Binnen de kortste keren zou het veld weer in de staat van eind vorig seizoen verkeren.

Besloten werd om het veld ‘door te zaaien’ en het nog zes groeizame weken de kans te geven om aan te sterken. Hoe teleurgesteld en boos we ook waren, als bestuur restte ons geen andere keus.

Dat betekent dus dat we tot begin oktober niet op veld 4 kunnen spelen!

Uiteraard heeft dit weer consequenties voor ons allemaal en zitten we – we mogen hopen: tijdelijk – in dezelfde situatie als vorig seizoen.

Voor mij een zeer frustrerende situatie, net nu we door de trainingen op kunstgras te plannen dachten onze leden in het weekend voortaan uitstekende grasvelden te kunnen aanbieden.

De hoogste tijd om met de gemeente rond de tafel te zitten om met een structurele oplossing te komen, want op deze wijze – letterlijk - ‘blijven aanmodderen’ is geen optie.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion