Van Haaren: "Doel is handhaven in de Hoofdklasse"

Door Harrie van Ooijen 12 oktober 2020

Toen ik onze trainer Jeroen van Haaren van Mannen 1 precies een jaar geleden interviewde was zijn meest opvallende uitspraak: “met dit team gaan we bij de eerste vijf eindigen”. Een jaar na deze uitspraak bleek er weinig overmoedigs aan. De trainer had vertrouwen en velde ook een realistische voorspelling, want Orion werd de nummer 1 van de 1e klasse-competitie en promoveerde naar de Hoofdklasse, het hoogst bereikte niveau ooit.

De voorspelling die Jeroen van Haaren nu doet is wat minder spectaculair, maar waarschijnlijk ook wel weer heel realistisch: “wij gaan dit jaar voor handhaving in de hoofdklasse”. Het is nog te vroeg om een uitspraak te doen over de haalbaarheid van die handhaving. Maar na 3 gespeelde wedstrijden waarvan er 2 gewonnen werden is men uitermate tevreden.

Deze eerste drie wedstrijden werden gespeeld zonder Noek Beers, de clubtopscorer van vorig seizoen, die de overstap maakte naar buurman Juliana ’31, maar ook zonder de geblesseerde vormgever Vince Alberts. Het vertrek van Noek betekent het verlies van zo’n 20-25 doelpunten per seizoen. Maar tot nu toe maakt Noud Jilesen, die Noek in de spits vervangt, zijn faam als Orion all-time clubtopscorer volledig waar. Hij scoorde tot nu toe alweer drie keer. Ook Mick Alberts, broer van Vince, scoorde al twee keer.

noud-jilesen      noud-jilesen
Links: Noud Jilesen. Rechts: Mick Alberts

Vervolgens kwamen we over Orion’s verdediging te spreken, met name over de twee centrale posities. Daar spelen geen verdedigers pur sang. Tot nu toe spelen Marco Loen en nieuweling Frenk Wouterse centraal en beiden zijn eigenlijk middenvelders. “Je kunt ook zeggen dat Orion’s verdediging veel voetballend vermogen bezit. Vorig seizoen incasseerde Orion maar 9 tegendoelpunten met Marco en Tim van der Hurk (eigenlijk ook een middenvelder) centraal achterin. Met zo’n bezetting hadden we dus wel degelijk succes! Frenk is gekomen voor de 6- en/of voor de 4-positie. Tot nu toe doet hij het heel goed op 4”.

“De andere nieuwkomers maken stuk voor stuk een goede indruk en versterken Orion 1 in de breedte. De twee A-junioren Gijs Walthaus en Sam Huismans moeten nog de fysieke kracht ontwikkelen om het langer dan één helft vol te houden. Ik ben heel erg tevreden over de kwaliteit van onze selectie en het is fantastisch om ze te zien genieten tijdens trainingen en wedstrijden.

noud-jilesen      noud-jilesen
Links: Gijs Walthaus. Rechts: Sam Huismans

Wat ik en het team ook prachtig vinden is de support die wij krijgen van jullie, supporters. Al die jongens die na hun ochtendwedstrijd ’s middags het eerste komen aanmoedigen. Het mooie is dat die jongens op het terras en op het veld elkaar goed kennen. De meeste voetballen al hun hele leven bij Orion. Het straalt ook veel positiviteit en enthousiasme uit. En dat is ook voor mij als trainer mooi om mee te maken.

De redactie van de Orion nieuwsbrief wenst spelers en staf van Orion 1 een prachtig en succesvol seizoen toe.

Foto's: Rob Koppers