Update jeugdopleiding

Door Tom van Ooijen 20 december 2021

Hoe staat het er eigenlijk voor met onze jeugdopleiding? Daarvoor laten we ons graag even bijpraten door Hoofd Jeugdopleiding Anne Duis. "Ondanks de coronaperikelen kunnen we terugkijken op een goed jaar voor de Orion-jeugd". Het jaar begon met het opnieuw verkrijgen van de status van gecertificeerde Lokale Jeugdopleiding van de KNVB. "Een bevestiging dat we met de jeugdafdeling goed bezig zijn. Dat bleek de eerste halve seizoenshelft ook door de hoge posities van de jeugdselectieteams op de ranglijsten. De JO19-1, JO16-1 en JO15-1 kunnen binnenkort kampioen worden".

We lazen vorige maand dat Orion een samenwerkingsverband met de NEC Voetbalacademie is gestart. Kun je daar meer over vertellen?
"Een paar maanden geleden is het balletje gaan rollen via Dennis te Braak, Hoofd Opleiding van de NEC Voetbalacademie. Orion is sindskort een regiopunt. Dit betekent concreet dat er elke vrijdag zo'n 50 talentvolle spelers onder 8, 9 en 10 jaar uit de regio trainen op ons sportpark, waaronder ook veel jeugdspelers van Orion. NEC laat de talenten lid blijven van hun eigen vereniging om één keer extra per week met elkaar onder een verhoogde weerstand te trainen om zo de ontwikkeling van de talenten in de regio te optimaliseren". Anne geeft aan dat er voor de winterstop 10 van zulke trainingen zijn afgewerkt en na de winterstop nog eens 10 gepland staan. Elk jaar wordt de samenwerking geëvalueerd.

Wat is de toegevoegde waarde hiervan voor Orion?
"Bij Orion staat niet alleen voor voetbalplezier centraal maar ook voor talentontwikkeling en het beste uit jezelf halen. De samenwerking met de N.E.C. voetbalacademie is hiervan een mooie invulling. Daarnaast is er écht een samenwerking tussen de jeugdtrainers van Orion en die van de voetbalacademie van NEC. Onze trainers krijgen alle ruimte om mee te lopen bij de trainingen en doen daarbij veel expertise en ervaring op. Verder is er ook de ambitie om trainersavonden te organiseren waarin trainers elkaar kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Wij zijn helaas niet in de mogelijkheid onze trainers een hoge vergoeding te geven voor hun werk, maar proberen op deze manier wel een goed leerklimaat te bieden voor ambitieuze trainers." Anne laat verder weten dat samenwerkingspartner PSV wellicht nog betrokken blijft in de 'driehoeksverhouding' met NEC, maar dat hierover nog geen duidelijkheid is.

Wil je verder nog iets kwijt?
"Ik wil graag nog meegeven dat we erg trots mogen zijn hoe onze opleiding er nu bij staat. Er lopen veel betrokken en talentvolle trainers rond, waarvan een aantal van buitenaf een echte versterking zijn gebleken. Het is ook mooi om te zien hoeveel van hen zich vanwege de 'avondlockdown' tijdens werktijd beschikbaar stelden om de jeugd te kunnen blijven trainen."