Stijgende lijn in Warnsveld

Door Harrie van Ooijen 30 september 2018

Vandaag speelde Orion 1 op een zonovergoten accommodatie, prachtig gelegen op het bosrijke Warnsveldse platteland. Deze wedstrijd was een primeur: het was de eerste die ooit tussen beide clubs is gespeeld. Warnsveldse Boys is vorig jaar gepromoveerd uit de derde klasse en speelt nu op het hoogste niveau in haar clubgeschiedenis. Vorige week had het de uitwedstrijd tegen het Ulftse SDOUC met 3-2 verloren en was erop gebrand de eerste thuiswedstrijd in de tweede klasse met 1 of 3 punten af te sluiten.

Orion trad aan zonder de geblesseerde vleugelaanvaller en aanvoerder Niels Weeink (gekneusde enkel), centrale verdediger Vince van Gelder en zonder de geschorste middenvelders Jevrin Nunez en Naud Bernards. Orion beschikt dit seizoen gelukkig over een brede selectie met 16 à 17 min of meer gelijkwaardige spelers. Als vervangers kwamen in het veld aanvallende middenvelder Benjamin Govaart en centraal achterin speelde Vince Stans. In het doel stond Michiel Kok die (al sinds het begin van het seizoen) speelt in plaats van Stan Bruijsten die knieproblemen heeft en binnenkort onder het mes zal gaan.

Vanaf het begin van de wedstrijd neemt Orion het initiatief en drukt het Warnsveld terug. In de 10e minuut wordt Orion door scheidsrechter Stienezen een strafschop onthouden. Orion-middenvelder Vincent Alberts werd diep gestuurd en ten val gebracht door keeper Wijnbergen die zijn actie te laat inzette. De scheidsrechter spaarde Warnsveld en liet genade voor recht gelden. Hij liet doorpelen. Dit ook tot verbazing van Warnsveldse bestuursleden. Gelukkig had de beslissing van de leidsman, die voor het overige een goede wedstrijd floot, geen invloed op het eindresultaat. Orion blijft het betere van het spel houden, heeft meer balbezit en combineert beter. Warnsveldse Boys stelde daar het spel met de lange bal tegenover maar kon daarmee weinig gevaar stichten in de Nijmeegse verdediging.

Orion kwam defensief niet in de problemen, ook niet bij corners of vrije trappen. Orion stond goed, maar kon aanvallend ook niet veel potten breken. Spits Noek Beers stond vaak geïsoleerd en werd vanuit het middenveld en vanaf de flanken te weinig gevoed. In de 38e minuut drong opnieuw Vince Alberts na een mooie combinatie door in het Warnsveldse strafschopgebied en werd gevloerd door een verdediger. Noek Beers schoot de toegekende strafschop onberispelijk binnen. Hiermee kwam Orion op een verdiende 1-0 voorsprong.Om mij heen was er veel waardering voor de werklust die Orion tentoon spreidde. Verdedigende middenvelder Alex Kwieman bijvoorbeeld stond zijn mannetje en verrichtte enorm veel loopwerk en verdedigende arbeid. Spits Noek Beers sleurde voorin dat het een lust was en berokkende de Warnsvelders veel hoofdbrekens.

Na de thee kwam Orion in ongewijzigde samenstelling het veld op. In de 55e minuut viel de 0-2 door Luuk Langeveld. Noek Beers controleerde een wat moeilijk aangespeelde bal voortreffelijk en stuurde Luuk de diepte in. Hij passeerde de doelman bekeken. Er brak vanaf de 60e minuut een fase aan waarin Orion niet echt meer hoefde en defensief de zaak onder controle had en waarin Warnsveldse Boys geen vuist kon maken. Het spel golfde op en neer zonder noemenswaardige doelkansen. Vermeldenswaardig is nog een goede save van Orion-keeper Michiel Kok in de 80e minuut op een schot van een Warnsveldse aanvaller. In de 81e minuut verliet Marco Loen het veld met lichte liesproblemen. Hij werd vervangen door Marvin Thomasia. In de 85e minuut kwam Taher Taher voor Luuk Langeveld en In de 90e minuut kwam Mick Alberts voor Robin Rafael.

Na de wedstrijd deelde Michiel Kompier, Orion’s technisch manager, nog een terugblik op de wedstrijd. Michiel verklaarde dat hij een beter Orion had gezien dan vorige week. Het was niet groots volgens hem maar zeker goed genoeg om afstand te nemen van deze tegenstander. Ons beiden was opgevallen dat er in het veld onderling duidelijk en positief gecoacht werd, een punt dat dit seizoen door de staf als een belangrijk aandachtspunt naar voren wordt gebracht, ook bij de trainingen. Je laat er volgens Michiel ook mee zien dat je een hecht team bent en dat je niet opzij gaat. Waar Orion aan moet werken is dat er van mogelijkheden die zich aandienen kansen gemaakt moeten worden. Aanvallen bloeden nog te vaak dood op de 16 meter van de tegenstander. We moeten meer creëren. Maar in aanleg hebben we een heel stabiele selectie die in de komende maanden ook in aanvallend opzicht nog veel uit zichzelf zal gaan halen.

De spelers van Orion:
Michiel Kok(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen (81 Marvin Thomasia), Vince Alberts, Luuk Langeveld (85 Taher) Alex Kwieman, Noek Beers, Benjamin Govaart,Robin Rafael, Vince Stans

Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):
Vince van Gelder, Pim van Limbeek (k).

Volgende week speelt Orion op Mariënbosch de Nijmeegse derby tegen Quick 1888. Komt dat zien. We ontvangen u graag bij deze wedstrijd!