Selectieprocedure 2018-2019

Door Technische Commissie 17 mei 2018

Beste spelers, ouders, trainers en leiders,

Ieder jaar tracht de technische commissie van SV Orion de selectieprocedure zo transparant en zorgvuldig mogelijk te laten verlopen. Uitgangspunt van het jeugdselectievoetbal bij SV Orion is, dat we onze jeugdspelers op een voor hem of haar passend niveau willen laten spelen en trainen. Wij zijn ervan overtuigd dat dit zal bijdragen aan een betere voetbalontwikkeling van de speler en leidt tot meer plezier. In de beoordeling van onze spelers kijken we naast de technische vaardigheden, ook naar de mentaliteit, inzicht en voetbalbeleving van het kind.

In het nieuwsbericht van 9 mei jl. op onze website (link) heeft u kunnen lezen over de nieuwe structuur m.b.t. de selectieteams. Komend seizoen kennen we de volgende selectieteams:

Cluster onderbouw (O9 & O10)

Technisch Coördinator: Frank Wolterinck

Technisch Coördinator Training: Roel van Lavieren

Gezamenlijk op ma-do 17:00-18:15

JO8-1

JO9-1

JO9-2

JO10-1

JO10-2

JO10-3

Cluster Middenbouw (O11, O12 & O13)

Technisch Coördinator: Frank Wolterinck

Technisch Coördinator Training: Jesse van Eijden

Gezamenlijk op ma-do 18:00-19:30

JO11-1

JO11-2

JO12-1

JO12-2

JO13-1

Cluster Bovenbouw (O15, O17 & O19)

Technisch Coördinator: Steven Bartels

JO19-1: di-do 19:30-21:00

JO17-1: ma-do 18:00-19:30

JO15-1: nnb

JO15-2: di-do 18:00-19:30

JO15-1

JO15-2

JO17-1

JO19-1

Alle bovengenoemde teams zijn volwaardige selectieteams, waar op kwaliteit, persoonlijkheid en leervermogen wordt gedifferentieerd en ingedeeld.

De JO17-2 blijft net als afgelopen jaren een schaduwselectieteam, met als doel om spelers die vanuit de JO15-1 (of andere teams) die niet direct de stap naar de JO17-1 kunnen maken, aansluiting te laten houden bij het niveau van de JO17-1 en het jaar daarna alsnog serieus in aanmerking te kunnen laten komen voor de JO17-1. De JO17-2 valt formeel onder verantwoordelijkheid van de Jeugdcommissie welke nauw contact heeft hierover met de Technisch Commissie.

Selectie procedure onder & middenbouw (O8/O9 t/m O13)
In april en mei zijn er voor alle selectieteams in de onder- en middenbouw selectietrainingen georganiseerd (2x per groep), waar de kandidaten voor deze selectieteams op uitnodiging gezamenlijk hebben getraind. De observaties van deze trainingen i.c.m. met de observaties van de selectietrainers en interne scouting bepalen de indeling van de selectieteams in deze clusters. Deze komen tot stand in overleg met de selectietrainers, Technisch Coördinator en Hoofd Jeugdopleiding.

Tot en met 31 mei blijven de teams doortrainen in hun huidige samenstelling. Op 2 juni maken we de selectieteams voor seizoen 2018-2019 via onze website bekend, waarna we vanaf maandag 4 juni de hele maand trainen en oefenwedstrijden spelen met de nieuwe selectieteams.

In juni geldt mogelijk een aangepast trainingsschema waardoor deze teams waarschijnlijk op ma-wo zullen trainen. Vanaf start nieuwe seizoen gelden de bovengenoemde trainingsdagen en tijden.

Selectie procedure bovenbouw (O15 t/m O19)
Vanaf de winterstop zijn we gestart met het doorschuiven van spelers tijdens trainingen (en soms ook wedstrijden). De afgelopen maanden hebben alle spelers meegedraaid in dit doorschuiven, waardoor de trainers een goed beeld hebben kunnen krijgen van de potentiële groep voor komend seizoen. De observaties van deze trainingen i.c.m. met de observaties van de selectietrainers, Technisch Coördinator en Hoofd Jeugdopleiding gedurende het seizoen, bepalen de samenstelling van de potentiële groepen van de selectieteams in dit clusters. Na het trainen met de potentiële groepen (eind mei/begin juni) zal in overleg tussen de selectietrainers, Technisch Coördinator en Hoofd Jeugdopleiding de definitieve selectie worden samengesteld.

De bovenbouwteams trainen t/m 24 mei door in de huidige samenstelling. Van 28 mei t/m 7 juni trainen de potentiële groepen voor volgend seizoen samen o.l.v. de huidige en nieuwe selectietrainers, waarna we op 9 juni de definitieve selecties bekend maken via onze website.

Vanaf maandag 11 juni zullen de nieuwe selectieteams doortrainen en oefenwedstrijden spelen. In juni geldt een aangepast trainingsschema, waardoor waarschijnlijk de huidige trainingstijden van dit seizoen zullen worden gehandhaafd.
Vanaf start nieuwe seizoen gelden de bovengenoemde trainingsdagen en tijden.

Hopende u zo voldoende geïnformeerd te hebben,

Mede namens de selectietrainers & Technisch Coördinatoren,

Met vriendelijke groet,