Scheidsrechters

Door Tijs Tummers, voorzitter 12 december 2014

Afgelopen woensdag kreeg ik op mijn werk een presentatie van oud-scheidsrechter Raymond van Meenen over Arbitrage 2.0;  een experiment op het gebied van video refereeing  dat veel verder gaat dan goal line technology.

Ik was onder de indruk van het initiatief van de KNVB.

Moraal van het verhaal was: geef de scheidsrechter alle tools die het nodig heeft om een wedstrijd in goede banen te leiden.

Deze presentatie ging over de top, maar ik vertaalde de boodschap snel naar het niveau van onze eigen clubscheidsrechters bij Orion.

Binnenkort camera’s op de doellijn van Sportpark Mariënbosch?

Dat niet, maar ook de clubscheidsrechter moet zo goed mogelijk uitgerust aan zijn wedstrijd kunnen beginnen.

Dat betekent onder meer: goed opgeleid (in januari begint bij Orion weer een BOS-cursus, die twaalf nieuwe clubscheidsrechters oplevert), een mooi tenue, geregeld feedback na de wedstrijd. Specifieke scheidsrechtertraining? Waarom niet?

Het vertrouwen en de prestatie van de clubscheids zullen stijgen, het plezier om te fluiten wordt vergroot en wie weet breekt er op den duur ook eens een Orion-scheidsrechter door naar de top.

Ik zal het werk van onze vernieuwde scheidsrechterscommissie dan ook van harte steunen.

Aanstaande maandag organiseert deze commissie een eerste scheidsrechtersavond in ons clubhuis. Dit keer zijn alle scheidsrechters van seniorenwedstrijden bij Orion uitgenodigd.

Kom ook, je wordt er als scheidsrechter (nog) beter van.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion