Scheidsrechter Eric Braamhaar

Door Tijs Tummers, voorzitter 19 april 2014

Op vrijdagavond floot hij FC Groningen – NAC, de volgende ochtend stond hij alweer langs de lijn bij  Juliana D2 – SV Orion D2: scheidsrechter Eric Braamhaar.

Op uitnodiging van Juliana was ik er ook en mocht met beide – Braamhaar én Orion D2 – op de foto.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Braamhaar niet speciaal voor Orion zo vroeg uit Enter was vertrokken.

Hij was er namens de KNVB om aan Juliana een certificaat uit te reiken voor hun goede werk bij het opleiden en begeleiden van eigen scheidsrechters.

Behalve een mooie oorkonde kregen alle jeugdscheidsrechters van Juliana een officieel en fraai scheidsrechter-tenue.

Braamhaar, net als de meeste scheidsrechters voor de camera’s van Studio Sport vaak enigszins gestrest, bleek in meer ontspannen omstandigheden een zeer enthousiast en vermakelijk causeur; ook de spelers van Orion D2 hingen aan zijn lippen.

Natuurlijk hoopte hij dat de spelers van Juliana en Orion allemaal de voetbaltop zouden halen. Maar als dat niet lukte of als je interesse veranderde, dan was een carrière als topscheidsrechter zeker geen slecht alternatief.

En het zou als club toch ook mooi zijn om zelf een toekomstig topscheidsrechter op te leiden?

Ook bij Orion worden op zaterdag de wedstrijden gefloten door eigen, vaak jeugdige scheidsrechters. En ook wij hebben een scheidsrechterscommissie.

Maar daar zijn onlangs wat gaten in gevallen.

Het zou mooi zijn als de commissie weer enkele nieuwe leden zou kunnen begroeten, die de begeleiding van onze jonge scheidsrechters weer een nieuwe impuls kunnen geven.

En Orion D2? Dat speelde op het hoofdveld van Juliana een zeer spannende  en sportieve wedstrijd, die zwaarbevochten met 3-2 werd gewonnen.

Voorzitter Tijs Tummers blogt wekelijks over wat hem opvalt bij Orion