Samenwerking SV Orion met PSV FUNdament

Door Tijs Tummers, voorzitter 22 maart 2017

Afgelopen zaterdag was ik samen met Hoofd Jeugdopleiding Maarten van Helvoirt en bestuurslid Technische Zaken Quincy Elvira aanwezig bij de wedstrijd PSV-Vitesse om met PSV-manager Marcel Brands de overeenkomst tussen SV Orion en PSV FUNdament te ondertekenen.

PSV plaatste er een leuk stukje over op de PSV-website, maar er is wel meer over te vertellen.

Het is nu ongeveer een jaar geleden dat de eerste contacten tussen PSV en SV Orion gelegd werden.

Was het vorig jaar voor velen nog moeilijk om een voorstelling te maken welke voordelen (en eventueel nadelen) de overeenkomst voor SV Orion zou hebben, inmiddels kunnen we al terugkijken op ruim een half jaar praktische invulling van de samenwerking.

Voor PSV is SV Orion een aantrekkelijke, goed georganiseerde club met een moderne accommodatie, die ook door de benadering van het jeugdvoetbal past bij de uitgangspunten van PSV FUNdament.

Door PSV geselecteerde jeugdspelers in de categorie O9 en O10 uit de Regio Nijmegen en omstreken trainen drie keer in de week op de accommodatie van SV Orion en spelen hun competitiewedstrijden op zaterdag op het PSV-complex De Herdgang in Eindhoven.

Orion heeft bij de invulling nadrukkelijk gekeken dat de aanwezigheid van PSV FUNdament niet ten koste gaat van de eigen leden. De trainingstijden van PSV FUNdament zijn daarop aangepast.

Ook past het binnen de opleiding van PSV om net zo makkelijk op gewoon gras te spelen als op kunstgras en eventueel wordt er zelfs uitgeweken naar de parkeerplaats om het straatvoetbal van vroeger te imiteren.

Op zaterdag is er echt geen plaats bij Orion en daarom is overeengekomen dat PSV FUNdament de competitiewedstrijden, zoals gezegd, op De Herdgang in Eindhoven speelt.

Op woensdag worden er geregeld toernooitjes gespeeld met andere jeugdteams van profclubs en regelmatig kan ook een team van SV Orion daar aan meedoen. Ook worden af en toe spelers van Orion uitgenodigd om mee te doen aan de training van PSV FUNdament, wat voor onze jongens een mooie en waardevolle ervaring is.

De aanwezigheid van de PSV-spelers en de vernieuwende trainingsmethoden werken stimulerend en omdat PSV FUNdament al langer speelt volgens de beginselen die de komende jaren door de KNVB worden ingevoerd (kleinere teams en kleinere velden, geen scheidsrechters bij de jongste jeugd, etc.) kunnen we ook daar ons voordeel mee doen.

Verder nodigt PSV onze Orion-trainers, zowel van selectie-teams als breedteteams, uit om mee te lopen met een training van PSV FUNdament en uitleg te krijgen over de beginselen waarmee getraind wordt.

Daarnaast verzorgt PSV drie keer per jaar een clinic bij Orion.

PSV FUNdament

Op de avond dat ook Orion-vader Prof. Bas Bloem een lezing gaf in ons clubhuis introduceerde PSV-coördinator Bastiaan Riemersma voor een divers Orion-publiek het PSV FUNdament, waarbij – opvallend - bij zowel Bloem als Riemersma de 'intrinsieke motivatie’ een sleutelbegrip was.

En de afgelopen weken verzorgde PSV twee boeiende avonden voor eerst de trainers van de breedteteams en daarna voor de trainers van de selectieteams.

Een clinic over de scouting van de eigen jeugdspelers (waar moet je op letten om de toekomstige ontwikkeling van spelers te kunnen inschatten) staat later dit seizoen nog op de agenda.

Zowel PSV als Orion zijn totnogtoe heel content met de samenwerking en hebben de intentie uitgesproken om de samenwerking ook volgend jaar voort te zetten.

Daarover hopen we u binnenkort meer te kunnen vertellen.