Publiek winnaar bij gelijkspel Orion - de Bataven

Door Harrie van Ooijen 4 november 2019

Orion en de Bataven legden een enerverende partij op de mat, dit tot groot vermaak van de toeschouwers op sportpark Mariënbosch.

In de 11e minuut al was het raak. Batavens rechterspits Damon van Hoften had de eerste tien minuten al enige keren laten zien over een gevaarlijke actie te beschikken. Hij brak in de 11e minuut over rechts uit en gaf een voorzet op maat die door spits Emile Lieuwen netjes werd ingekopt. Dit was pas de tweede keer in dit seizoen dat Orion op achterstand kwam. Trainer Jeroen van Haaren had zich van tevoren al afgevraagd hoe zijn ploeg op zo’n achterstand zou reageren. Vandaag liet Orion zien dat het zich daardoor niet uit het veld liet slaan, ook niet door een gerenommeerde tegenstander als de Bataven. De ploeg bleef de gehele wedstrijd knokken voor een goed resultaat en dat vooral viel in de smaak bij de Orion-aanhang.

In de 21e minuut wordt een hard schot gekeerd door de Batavendoelman Jeroen Wels en wordt de gekeerde bal ingeschoten door Orion-spits Noek Beers. Helaas wordt de treffer afgekeurd vanwege buitenspel en de beelden via de tribunecamera lieten na afloop zien dat de assistent dat goed gezien had. Dat was jammer maar het inspireerde Orion om te blijven geloven in en voetballen voor een goed resultaat. In de 30e minuut lieten de gebroeders Alberts van zich spreken. Vince controleerde de bal en liftte hem subtiel over de verdediging van de Bataven naar broer Mick die prachtig volleerde op doel. Van Basten had het in 1988 al een keer voorgedaan maar Mick’s imitatie lukte helaas net niet. De bal kwam via de binnenkant van de paal weer terug in het veld. Deze Orion-actie had een betere afloop verdiend. Vlak voor rust kreeg de Bataven nog een dot van een kans maar gelukkig voor Orion stond het vizier niet goed afgesteld en werd naast geschoten.

In de tweede helft bleef het spel op en neer golven en bleven beide ploegen aan elkaar gewaagd en op zoek naar doelpunten. Maar de doelpunten bleven schaars ondanks de kansen die er toch kwamen en, de eerlijkheid gebiedt dat te zeggen, de Bataven kreeg er meer dan Orion.

Rond de 60e minuut moest centrale verdediger Tim van den Hurk het veld verlaten met een hamstringblessure. De staf van Orion liet middenvelder Jevrin Nunez een linie zakken en op het middenveld kwam nu Alex Kwieman spelen. In de 75e minuut kwam Luuk Langeveld in het veld om de aanval te versterken om nog minimaal een gelijkspel uit het vuur te slepen. De wedstrijd bleef gelijk op gaan maar rond de 78e minuut sloeg Noek Beers toe toen hij een slecht verwerkte bal in de Bataven-defensie binnen schoot. Spits Noek Beers stond weer op de goede plaats en produceerde alweer zijn tiende doelpunt van deze competitie. Even daarna ontving Naud Bernards zijn tweede gele kaart en moest Orion met tien man verder. Het beleefde nog gedurende vijf minuten een aantal hachelijke momenten, waaronder een bal op de paal, maar gelukkig rolde die ook weer het veld in. Jevrin keerde met zijn hoofd een keihard ingeschoten bal en ook werd er nog een andere keer de bal van de doellijn gehaald. Dat betekent dat je door het oog van de naald bent gekropen, maar ook dat je je tot het uiterste in hebt gespannen om de 1-1 over de 90 minuten te slepen.

De Bataven had ook complimenten voor SV Orion. Max de Wijze, centrale verdediger van de Bataven toonde zich na afloop verrast over het niveau dat Orion had laten zien en de Bataven-trainer Rob Bouman verklaarde in de Gelderlander dat Orion zich de beste ploeg tot nu toe had getoond in de eerste klasse E. En de Bataven hebben al gespeeld tegen Bemmel, RKHVV en Rohda Raalte. Die veer kan ploeg en staf, als nieuwkomer in de eerste klasse, op hun hoed steken.

De wedstrijdbal werd vandaag gesponsord door voorzitter Tijs Tummers die hopelijk volgende week, in zijn nadagen als voorzitter van Orion, in Winterswijk mag meemaken dat Orion de titel van de eerste periode binnen haalt.

Na afloop toonde assistent Lodewijk zich kritisch over het gemak waarmee enkele Orion-verdedigers, in de slotminuten, in ondertal, en onder grote druk, een voetballende oplossing kozen en niet de bal over de zijlijn roeiden. Lodewijk toonde zich heel tevreden over inzet en scherpte van de Orion-ploeg. “We moeten wedstrijd voor wedstrijd blijven spelen. De eerste, volgende week in Winterswijk, moeten we Tim en Naud missen, maar gelukkig hebben we een goede reservebank” aldus de assistent trainer.

Orion speelde met de volgende spelers:
Michiel Kok, Marco Loen (75 Luuk Langeveld) Jeroen van de Wetering, Tim van der Hurk (62 Alex Kwieman), Rene Willemse, Vince Alberts, Jevrin Nunez, Naud Bernards, Mick Alberts (81 Marvin Thomasia), Noek Beers, Noud Jilesen

Naast de in het verslag genoemde invallers, zaten ook op de bank:
Reservekeeper Stan Bruijsten en Vince van Gelder.