Proficiat, Orion is 80!

Door Tijs Tummers, voorzitter 19 september 2018
Proficiat, vandaag bestaat Orion precies 80 jaar.

Bij ons 75-jarig bestaan keken we terug op onze lange historie en verhaalden we van kapelaan Tychon, die op 19 september 1938 in de kelder van De Ark met 11 jongens een voetbalclub oprichtte en die noemde naar het sterrenbeeld dat hij aan de hemel zag staan: Orion, iedereen een ster!

Nu 5 jaar later is het 80-jarig bestaan vooral een moment om vooruit te kijken naar de jaren voor ons: hoe gaan we gezond naar de 100?

Waarbij we onze ogen niet sluiten voor de uitdagingen en bedreigingen die er liggen.

Orion is een sterrenbeeld in beweging en als we alleen al kijken naar wat er het afgelopen jaar gerealiseerd is dan hebben we genoeg om trots op te zijn:

We hebben zonnepanelen op het dak geplaatst, we zijn een bloeiende afdeling Walking Football (Orion Old Stars) gestart, voor 40 plussers hebben we zowel bij de mannen als de vrouwen een 7 x 7 team gekregen, Life Goals (‘sportprogramma’s voor kwetsbare mensen’) heeft een vaste plek op de dinsdagmiddag gevonden, we zijn genomineerd voor Beste jeugdopleiding van Nederland, het kampioenschap van Vrouwen 1 illustreerde de opmars van het meiden/vrouwenvoetbal binnen de club, de kleedkamers zijn gerenoveerd en deze zomer hebben we een vierde kunstgrasveld met LED-verlichting gekregen.

Dit mogen we best wat meer uitdragen. Zodat (potentiële) leden, ouders, mogelijke partners en sponsors weten waar Orion voor staat en kunnen zien of Orion de club is waar ze bij willen horen en geassocieerd mee willen worden.

René Bergmans, official supplier van de KNVB voor marketingplannen van BVO’s, is al een aantal maanden - na gesprekken met alle geledingen binnen onze club - een marketingplan aan het schrijven voor SV Orion (de eerste amateurclub die hij ‘onder handen neemt’ na meer dan 10 BVO’s) om mee naar buiten te treden. De resultaten daarvan willen we u binnenkort graag presenteren.

Tegelijkertijd zijn we niet blind voor alle zaken die beter kunnen en beter moeten.

Behalve het vooral naar buiten gerichte marketingplan zijn we ook druk bezig met plannen voor onze interne organisatie.

Want de noodkreet van de sportclubs uit de omgeving die vorige week in De Gelderlander te lezen was, geldt zeker ook voor Orion.

Een kleine groep vrijwilligers doet (te) veel werk en zodra er in die groep iemand uitvalt blijkt onze organisatie kwetsbaar.

Ja, zo wordt er links en rechts geopperd, een organisatie met zo’n 1500 leden is ook geen vereniging meer. Dat is een bedrijf dat op een professionele manier gerund moet worden. Een bezoldigd verenigingsmanager zou dan uitkomst kunnen bieden.

Is dat zo? Of moeten we er juist voor knokken om een vrijwilligersorganisatie te blijven, en mogelijk de vrijwilligerstaken direct aan het lidmaatschap van onze club verbinden?

Het zijn essentiële vragen die gesteld moeten worden, omdat we er van overtuigd zijn dat de sportverenigingen in Nederland zich op een cruciaal punt bevinden, waarop ze zich opnieuw moeten ‘uitvinden’.

Dit zijn vragen die wij de Orion-leden willen voorleggen. Tijdens een speciale avond later dit najaar krijgen alle leden de gelegenheid om daarover mee te praten.

Zodat we als leden samen de koers bepalen voor de toekomst van onze jarige vereniging.

Nogmaals proficiat en gezond op weg naar de 100!