Overwinning op strijdlust tegen koploper

Door De meiden van VR1 18 februari 2020

Vorige week stond de wedstrijd tegen koploper Bekkerveld op het programma maar door storm Ciara liet deze belangrijke match nog even op zich wachten. Afgelopen zondag was het zover en vertrok de bus ‪om 8 uur‬ ‘s ochtends richting onze Zuid-Limburgse concurrent.

Al vanaf het begin van de wedstrijd was het niet Orion of Bekkerveld maar eerder storm Dennis die de overhand had. De bal was erg moeilijk te controleren en dit was terug te zien in het chaotische spel.

Uiteraard was dit voor beide teams het geval en ging het spel alle kanten op. Toch kwamen de Nijmegenaren vaak op de helft van de tegenstander en zette hen goed onder druk. Op een gegeven moment gaf aanvoerster Eva een lange bal naar voren die opmerkelijk ver over de verdediging en zelfs de keeper van Bekkerveld heen vloog!

De bal stuitte helaas net voorlangs maar het was duidelijk dat de wind met een beetje geluk nog wel eens een voordeel zou kunnen hebben. Dit bleek niet veel later ook het geval toen Nena de bal vanuit een corner het doel in krulde voor de 0-1.

Een paar minuten later leek de score uitgebreid te worden. Hardwerkende spits Anne probeerde met een sliding een voorzet te verzilveren maar botste hierbij tegen de keeper aan waar na de bal het doel in rolde. Terwijl de Nijmegenaren juichten en zich weer opstelde voor de aftrap, ging de Bekkerveldse ploeg in protest. Na een VAR-moment waarbij de scheidsrechter met de grensrechter in overleg ging werd besloten dat de keeper wel echt geraakt was en werd het doelpunt afgekeurd.

Vlak daarna waren het de Limburgers met de gelijkmaker. De technische nummer 8 kwam rond de zestien vrij te staan en twijfelde geen seconde om de bal het doel in te schieten. Het leek even alsof we met een gelijkstand de kleedkamer in gingen voor de rust maar niets bleek minder waar. Op de linker zijlijn hield Julie de bal knap binnen waarna de bal bij Nena terecht kwam. Zij schoof de bal netjes het doel in waardoor de vrouwen van Orion met een 1-2 voorsprong de rust in gingen.

Tot ongeveer de 75ste minuut leek alles onder controle en was het voor Orion een kwestie van rustig uitspelen. Maar “rustig” uitspelen was met deze wind geen optie en daarbij was Bekkerveld zeker niet ongevaarlijk.

De Limburgse dames kwamen steeds dichter bij onze zestien met uiteindelijk een corner als gevolg. Natuurlijkerwijs vloog deze corner het doel in op een bijna identieke wijze als het eerste doelpunt van de wedstrijd.

De aansluitingstreffer was een feit, maar met nog een kwartier op de klok was het nog niet gespeeld.

Een overtuigende vrije trap van Ana werd nog maar net over het doel getikt met een knappe redding van de Bekkerveldse keeper. De corner die hieruit volgde verdween jammer genoeg in het zijnet maar kort hier na kreeg Orion een herkansing. Uit deze corner kwam de bal via de kluts bij Ana terecht die de bal vol overtuiging tegen het net aan knalde voor de 2-3!

Wederom stond Orion voor en zouden ze dit de laatste paar minuten alleen nog even moeten vasthouden. Iedereen verwachtte dan ook dat het eindsignaal bijna zou klinken. Echter had de scheidsrechter andere plannen en liet een dikke tien minuten doorspelen.

Hierdoor volgde een zenuwslopende slotfase waarin Bekkerveld zeker niet van plan was op te geven. De Limburgers werden steeds feller met twee gele kaarten als gevolg. De Nijmegenaren leverde ontzettend veel strijd en hielden het met zijn allen goed dicht waardoor Bekkerveld gelukkig niet tot scoren kwam. Nadat de trainer van Bekkerveld rood kreeg klonk dan eindelijk het verlossende eindsignaal. De vrouwen van Orion hielden een heel klein feestje op het veld en gingen later met tevreden gezichten terug de bus in.

Een sensationele wedstrijd die de vrouwen van Orion niet op schoonheid maar op strijdlust hebben gewonnen. Bovendien waren dit ontzettend belangrijke punten in de strijd om de prijzen. Niet alleen is het gat met koploper Bekkerveld verminderd tot drie punten, ook staan we nu met 12 uit 5 punten aan kop in de tweede periode!