Overwinning op het nippertje naar Orion (+video)

Door Harrie van Ooijen 24 februari 2019

Al na drie minuten kon de talrijke Orion-schare aan de zijlijn op de Kluis juichen: Marco Loen nam een corner die niet effectief genoeg werd weggewerkt door Union keeper Nick Bender. De bal werd gecontroleerd door Vince Alberts die hem onberispelijk binnenschoot. In de resterende tijd van de eerste helft kreeg Orion twee uitgelezen kansen op een comfortabele voorsprong. Zowel Luuk Langeveld als Niels Weeink werden vrij voor de keeper gezet maar slaagden er niet in deze enorme mogelijkheden te benutten, waardoor Orions voorsprong bij rust maar één doelpunt bedroeg.

Direct na rust was het raak aan de andere kant. Uit een directe trap draaide Niels Voss de bal fraai in de bovenhoek. Onhoudbaar voor Orion’s vierde keeper, good old Tom Hafkenscheid, die vandaag een puike partij keepte. Orion en Union maakten vervolgens beiden de 2-2 uit een penalty. Noek Beers in de 74e minuut nadat Vince Alberts onreglementair was gestopt in het 16-meter gebied. Niet veel later vergreep Jevrin Nunez zich aan een Union aanvaller waarna Joeri Broeders de gelijkmaker produceerde uit de toegekende strafschop. Orion ging hierna wat overtuigender op zoek naar de winnende treffer. Die werd gescoord door linkerspits Luuk Langeveld. Hij plaatse de bal na een mooie crosspass van invaller Tim van den Hurk met een hard geplaatst onhoudbaar schot in de linkerbenedenhoek. Dit gebeurde in de blessuretijd. De wedstrijd op slot zou je zeggen maar toch had Union enige seconden daarna de gelijkmaker kunnen scoren na klungelig verdedigen van de Orion-defensie.

"Orion was vandaag de gelukkigste" zei Jeroen van Haaren na de wedstrijd. "Alhoewel wij met de rust met 3-0 hadden moeten voor staan. Wij speelden de eerste helft beter maar Union was de tweede helft gevaarlijker en beter."

Orion speelde met de volgende spelers:

Tom Hafkenscheid (k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen, Vince Alberts ('82 Mick Alberts), Jevrin Nunez, Luuk Langeveld, Vince Stans, Niels Weeink ('75 David McLaughlin),  Noek Beers en Mitchell Nguyen ('60 Tim van den Hurk)

Op de bank verder:

Tim van den Hurk, Noud Jilesen, Guus Appelman (k)

Het was na anderhalf jaar dat All time Orion-topscorer Noud Jilesen weer op een wedstrijdformulier van Orion 1 stond. Hij heeft lange tijd gekampt met schouderproblemen maar bleek dit seizoen in Orion 5 zo goed uit de voeten te kunnen dat hij is gepolst voor het eerste. Daarin stemde hij toe en wij zijn benieuwd wat dat gaat betekenen voor de toekomst. In ieder geval: heel veel succes Noud...

Foto: David van Haren

Samenvatting van de wedstrijd door Roeland van Gent: