Overwinning na hard werken in Mook

Door Harrie van Ooijen 8 maart 2019

Op het Mookse sportpark de Maasvallei werd afgelopen donderdagavond 7 maart een parodie op een voetbalwedstrijd opgevoerd door Eendracht en Orion. Dat lag niet aan de voetbalkwaliteiten van beide teams maar aan de omstandigheden waaronder gespeeld moest worden. Er blies een stormachtige wind over het veld die het bijna ondoenlijk maakte de bal te controleren en te passen. Vaak zagen we spelers worstelen met het leder, pas in derde instantie de bal onder controle krijgen. Het was bovendien ook nog eens erg fris, iets  wat het publiek parten speelde. Niet de spelers want die waren al snel goed opgewarmd door de energie die zij in de wedstrijd staken. Vooral Eendracht ging, gesteund door de harde wind in de rug, vol in de aanval door met lange ballen te proberen hun gevaarlijke spits Carlito de Zeeuw te bereiken. Hij stichtte aanvankelijk nog niet zo’n groot gevaar maar loerde op zijn kansjes. Orion zette zich schrap tegen de wind en de druk van Eendracht en scoorde rond de 22e minuut de 0-1 door een kopbal van topscorer Noek Beers die een vrije trap van Marco Loen verzilverde.

Van de voorsprong genoten de oranje witten maar heel even. In de 24e minuut al maakte Carlito de Zeeuw gelijk. Hij schoot de bal mooi en onhoudbaar in maar werd daarbij ook nauwelijks gehinderd door de Orion-verdedigers. Orion-keeper Tom Hafkenscheid die opnieuw Pim van Limbeek verving had het nakijken. Helaas moest Vince Stans bij aanvang van de tweede helft geblesseerd in de kleedkamer achterblijven. Voor Vince kwam Alex Kwieman die na een maand gedwongen rust weer inzetbaar was en naar behoren presteerde. In de tweede helft had Orion de harde wind in de rug en dat veranderde het wedstrijdbeeld helemaal. Orion voerde de druk op Eendracht op en kreeg kansen, o.a door een individuele actie van Noek Beers die na een mooie passeeractie rakelings langs de paal schoot.

Orion was de gehele tweede helft sterker maar scoorde pas laat de 1-2. In de 74e minuut kopte Jeroen van de Wetering een vrije trap van Marco Loen net naast. In de 79e minuut nam Tim van de Hurk een vrije trap die niet goed werd verwerkt door Eendracht-keeper Peeters-Weem waarna Vince Alberts er als de kippen bij was om de bal in de rebound tot doelpunt te promoveren. Eendracht had de kracht niet meer om gevaarlijk naar voren te spelen en groot gevaar te stichten. Na drie opeenvolgende thuisoverwinningen liep Eendracht tegen een nederlaag aan en boekte Orion zijn vierde achtereenvolgende overwinning (twee uitwedstrijden en twee thuiswedstrijden). Het spel was nog steeds niet heel goed maar de teamspirit en de wil en het geduld om te winnen wel.

Na de wedstrijd keek ik met Jeroen van de Wetering terug op de wedstrijd: het was door de omstandigheden, een harde wind en een erg zwaar veld, een moeilijke en moeizame wedstrijd. We durfden niet goed te combineren. We hebben wel verdiend gewonnen, vooral op basis van de tweede helft. We stonden veel hoger en hadden Eendracht in de tang. Door die druk ontstonden er kansjes en één daarvan hebben we goed benut. Eendracht had het meeste kruit verschoten in de eerste helft en werd niet meer gevaarlijk in de tweede helft.

Zondag as. speelt Orion in Doetinchem tegen Viod, een ploeg die laag in de ranglijst staat. Maar er is geen reden welke ploeg dan ook te onderschatten in de klasse 2 I.

Orion speelde tegen Eendracht met de volgende spelers:
Tom Hafkenscheid (k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, David McLaughlin (72 Mick Alberts}, Marco Loen (av), Vince Alberts, Jevrin Nunez, Luuk Langeveld, Vince Stans (46 Alex Kwieman), Tim van den Hurk,  Noek Beers.

Verder op de bank:
Noud Jilesen, Mitchell Nguyen, Pim van Limbeek, Vince van Gelder