Overwinning door grote inzet

Door Chris Dekker 4 oktober 2020

T.O.G.B. 1 - SV Orion 1 : 0 – 1 (0 – 1)

Ook tegen deze club werd nog nooit gespeeld. T.O.G.B. staat voor Tot Ons Genoegen Berkel.

En ik heb het al eerder gememoreerd: dat is leuk, want je gaat een wedstrijd in op eigen kracht, je kent immers de tegenstander niet, en al gaande moet er dan gereageerd worden door de trainers- en begeleidingsstaf. Door Corona speelde Orion voor de tweede keer achter elkaar voor een uitverkocht huis. Dat record gaat nog sterker in de steigers gezet worden, helaas! In de pers en verslagen over T.O.G.B komt terug dat ze goed kunnen voetballen, maar dat het even niet meezit. Gelukkig voor ons ook vandaag nog niet. Ook zij spelen voor het eerst in de Hoofdklasse.

Er zijn er nog meer voordelen aan Corona. Laten we positief blijven! Van Haaren is goed te horen, ook het ‘gejamaar’ uit het veld (eerder jammer voor de betreffende spelers, want hij hoort alles). En voor mij persoonlíjk is het gemis van de commentaren van de ‘kenners’ een pluspuntje, wat een rust ! Zalig…! Ze vallen je nu wel lastig via Whatsapp, maar dit terzijde. Het is hen vergeven. Het is vanuit betrokkenheid.

Bij Orion keren de afwezigen langzaam terug. Vince Alberts en Marvin Thomasia waren erbij, en hadden een meerwaarde, zo kon ik in na afloop vaststellen. Wat een luxe voor de staf. Stijn Kruis is wel geblesseerd geraakt. De R-factor zit dus op 0,5 en dat betekent dat de blessurecurve is omgebogen. Stijn wordt snel weer fit!

Orion begon in de volgende opstelling:

Michiel Kok (K), Marco Loen, Alex Kwieman, Jeroen van de Wetering, Mitchell Nguyen, Jevrin Nunez, Frenk Wouterse, Mick Alberts, Noud Jilissen, Sam Huismans en tot ieders verrassing Vince Alberts.

Op de bank: Pim van Limbeek (K), René Willemse, Gijs Walthaus, Tim van de Hurk , Luuk Langeveld en Marvin Thomasia. Tim, Luuk en Marvin vielen zeer verdienstelijk in gedurende de tweede helft.

Het was vandaag al direct duidelijk dat het geen wedstrijd was voor de goudhaantjes van Orion. Windkracht 5 à 6 teisterde het hoofdveld van T.O.B.G. T.O.B.G. is net zo’n club als Orion, zat ik te bedenken. De ontvangst was hartelijk en men was naarstig op zoek naar bestuursleden, die waarschijnlijk wel een drankje hadden kunnen krijgen. Ze zagen mij aan als voorzitter en niet als perschef. Apart.

De wedstrijd was er een voor mannen als Jevrin, Mitchell en Alex. Hun surplus aan buffelkracht konden ze 95 minuten lang etaleren. Zelfs toen de scheidsrechter affloot wilden ze nog door. Michiel was vandaag ook blij met de wind, want dan kun je als keeper excelleren. Jeroen van de Wetering had er nog meer zin in. Toen Joran bezig was met een blessurebehandeling was hij al weer snel aan het ingooien.

De wedstrijd was niet hoogstaand, maar wel spannend. In de 20-ste minuut de eerste kans van de wedstrijd voor Orion. Noud alleen op de keeper af, maar ja, dat rechterbeen luistert niet zo goed als zijn linker. Het spel golfde op en neer en er werd van beide kanten veel energie gebruikt. En dan de 32-ste minuut. De tweede goede aanval eindigde met een bal tussen hun keeper en Vince. Trouwe Orion-supporters weten dan dat het uitschuifbeen een wapen is. Net voor de keeper de bal wilde pakken, een tikje, gevolgd door een salto mortale. Penalty, no doubt about that. Marco benutte deze feilloos.

In de 40-ste minuut gebeurde er iets in ons strafschopgebied. Ik weet niet wie die Wazari perfect uitvoerde, maar terecht wees de scheidsrechter ook nu naar de stip. Absoluut terecht. Michiel ranselde de bal echter uit het doel en die moest daarna nog twee keer van de lijn gered worden, maar het bleef 0-1.

In de tweede helft had Orion de wind mee, maar kwam onder grote druk te staan. In de 47-ste minuut een schot tegen de paal, maar Michiel was niet te passeren vandaag. Dat gevoel kregen wij als staf en reserves langs de kant. De vechtwedstrijd ging maar door, maar in de 95-ste minuut floot de voortreffelijke scheidsrechter eindelijk af. Weer drie punten. De seizoenstart is 95% geslaagd. Hulde aan iedereen die betrokken is bij Orion 1. En dit na drie uitwedstrijden en slechts één thuiswedstrijd.

Volgende week weer thuis tegen IFC, ook nog nooit tegen gespeeld. Kom op zondag online, we verzorgen het verloop via social media! En de wedstrijd wordt hopelijk opgenomen. Roeland van Gendt, HELP ons!