Overtuigende zege op SDOUC

Door Harrie van Ooijen 25 maart 2018

Orion 1 behaalde vanmiddag een afgetekende overwinning op SDOUC uit Ulft. Eigenlijk viel de score te laag uit. Orion kreeg meerdere kansen om de score een nog beter aanzien te geven. Helaas werden die niet benut. Doelpuntenmakers aan Nijmeegse zijde waren Idi Duraku, René Willemse en Sander Tax.

Na het gelijke spel van vorige week tegen Twello was het zaak dat Orion vandaag de drie punten op Mariënbosch zou behouden. Dat lukte glansrijk. Er werd met 3-0 gewonnen van SDOUC uit Ulft dat door Orion vandaag op een achterstand van zeven punten werd gezet. Niet alleen daarom kwam de Orion-staf breed lachend de bestuurskamer binnen maar ook omdat de overwinning was behaald met positioneel goed en aanvallend spel. Drie punten zijn heel erg belangrijk maar er is niets mooiers dan winnen met attractief spel. Vandaag was de tribune door de mooie temperatuur druk  bevolkt en dat zorgde, mede door het goede spel van Orion, voor een aanstekelijk enthousiasme. De ahu-brigade, het koor van Orion-senioren uit de lagere elftallen, raakte vanmiddag weer op dreef en stuwde het enthousiasme van de toeschouwers én de spelers van Orion 1 tot ouderwetse hoogten. Hans Loen heeft eerder wel eens aangegeven hoe belangrijk de ondersteuning van het ahu-legioen was voor de moraal van het eerste elftal. Ga zo door jongens, het helpt.

Orion speelde vandaag in een vertrouwde basisopstelling met deze keer Jeroen Bardoel op rechts. Van meet af aan drukt Orion SDOUC vast op eigen helft en in de 7e minuut is het raak. Linkerspits Idi Duraku scoorde op een manier die we van hem kennen.  Hij neemt de bal aan de zijlijn aan, dribbelt naar binnen, omspeelt daarbij één of meerdere tegenstanders en schiet dan van een meter of 20 de bal keihard onder de lat. Deze leverde ook vandaag  weer een fantastisch eerste doelpunt op. In de 14e minuut slalomde Vince Alberts door de vijandelijke verdediging maar verzuimde helaas te scoren. Hierna bleef Orion aandringen en creëerde meerdere kleinere en grotere kansen. SDOUC kwam in de eerste helft niet één keer gevaarlijk voor het Oriondoel op één scherp indraaiende corner na. De wedstrijd verliest na een half uur iets van haar glans. Bij rust gaf het scorebord uiteindelijk de stand van 1-0 aan.

Orion begon de tweede helft in ongewijzigde samenstelling. Zeven minuten na het fluitsignaal van scheidsrechter van Zuuk viel de curieuze maar zeer verdiende 2-0. Het doelpunt werd gemaakt direct uit een hoekschop vanaf rechts van linkspoot René Willemse. De scheids stond goed opgesteld en zag dat de bal de doellijn had gepasseerd. Idi Duraku laat snel hierna weer van zich horen, In de 59e minuut onderschepte hij een  zwakke pass van een SDOUC-verdediger maar schoot vervolgens net naast. In de 71e minuut verrichtte Stan Bruijsten een redding op het eerste schot van de tegenstander binnen de palen. Het was al geruime tijd duidelijk dat Orion een onbedreigde overwinning zou gaan behalen. In de 79e minuut schoot Idi Duraku op de paal. Idi speelde goed vandaag maar had niet veel geluk. In de 78e minuut scoorde Sander Tax na een wonderschone combinatie met Jeroen Bardoel en Vince Alberts (hakje!). De supporters stonden op de banken. Een werelddoelpunt! In de 88e minuut wordt Jevrin Nunez, één van de beste Orion-spelers van vandaag gewisseld (applauswissel?). Voor hem kwam A-junior Lewis Menga.

Iedereen speelde vandaag een puike wedstrijd, maar vooral ons middenveld was buitengewoon vandaag. Vince en Sander deden het heel erg goed. Vince is offensief conctant een gevaar voor de tegenstander en Sander verricht daarnaast ook nog veel en nuttig defensieve arbeid. Idi was op links ouderwets op dreef en ook Jeroen Bardoel speelde op rechts zeer verdienstelijk. Spits Niels Weeink bleef de verdediging van de tegenstander afjagen en verstoorde daarmee voortdurend de opbouw van onze opponent.

Door dit resultaat klom Orion naar de toppositie in de tweede klasse. WAVV won haar wedstrijd maar Spero en Voorwaarts Twello verloren. Zo blijft het spannend in onze competitie.

Volgende week zondag, Paas-zondag 1 april( let op, geen grap!), speelt  Orion in Vorden tegen de plaatselijke trots. U wordt van harte uitgenodigd om Orion te steunen.

Orion speelde tegen SDOUC met de volgende spelers:

Stan Bruijsten (k), Jeroen van de Wetering, Luuk Akkers, Jevrin Nunez, René Willemse, Sander Tax, Idi Duraku, Vince Alberts, Niels Weeink,  Jeroen Bardoel Vince van Gelder.

Op de bank zaten: Erik Bruijsten, Pim Boonstra, Martijn Boers(k), Alex Kwieman.