Orion wordt overrompeld door Juliana

Door Lars van den Broek 7 februari 2023

Orion staat weer met beide benen op de grond. Na 45 minuten voetbal stond er al een 0-4 tussenstand op het scorebord. Juliana liep nog uit naar 0-6 en nam daardoor de koppositie over in de strijd om de tweede periode. Orion startte met dezelfde opstelling als tegen Silvolde: Natan van Valkenhoef; Jeroen van de Wetering, Tijn Jellema, Sjoerd Freriks, Marvin Thomasia; Jevrin Nuñez, Frenk Wouterse, Mick Alberts; Sam Huismans, Sid Hermens & Noud Jilesen. Op de bank zaten Daan Stjepanovic (K, O19), René Willemse, Alex Kwieman, Nick Alexis Lucio (O19) en de van een blessure teruggekeerde Vince Alberts en Marco Loen.

Orion kreeg te maken met een fel en fanatiek Juliana, toch waren het de Nijmegenaren die een eerste kansje zouden krijgen. Sid Hermens werd diep gestuurd, maar wist de bal niet voor het doel te krijgen. Hij haalde er wel een corner uit, waar de gemiddelde Orion supporter en dan toch even voor gaat zitten. Helaas was dat deze keer om de openingstreffer van Juliana te zien. Sam verloor een duel op de achterlijn, waarna de bal direct naar voren werd geschoten. De spits van Juliana verwerkte de bal niet direct goed, maar stak alsnog zijn ploeggenoot weg over onze rechterkant. De meegekomen middenvelder werd ingespeeld, die hem pas in tweede instantie achter Natan wist te werken: 0-1. Tijd om bij te komen was er niet voor Orion. Een volgende lange bal van de Juliana doelman werd door Sjoerd aangenomen, waarna onze verdediger ongelukkig weggleed. Hieruit bleek de mooiste goal van de middag te ontstaan. Jeroen Meijers twijfelde niet en schoot de stuiterende bal in een keer over Natan heen. Via de lat en de paal belandde die in het doel: 0-2.

De wedstrijd kwam in wat rustiger vaarwater en Orion kreeg wat meer grip op het spel. In deze fase creëerde Sam ook de grootste kans van de Nijmegenaren, zijn vrije trap belandde op de kruising. In de 40e minuut werden Marco en Vince van de bank gestuurd om te starten aan een warming-up. Helaas voor de oranje-witten zorgden twee counters in de laatste vijf minuten nog voor een verdubbeling van de tussenstand: 0-4. Orion besloot Marco te sparen, Vince verving in de rust zijn broertje Mick. Orion probeerde nog wat te forceren, maar zonder succes. Binnen 20 minuten zorgde de spits van Juliana met 2 goals voor de eindstand van 0-6. René Willemse kwam erin voor Marvin en Nick maakte zijn debuut om Vince te kunnen sparen. Een lichtpuntje was de terugkeer van Alex, na lang blessureleed weer zijn eerste minuten in een competitieduel. Het verlies is een flinke tik voor Orion, maar zeker geen mokerslag. Er zijn nog voldoende (top)wedstrijden te spelen. De Nijmegenaren bekijken het van wedstrijd tot wedstrijd en, uitgaande van een incident, gaat Orion volgende week weer vol voor de drie punten in en tegen Venray.