Orion wint verdiend met 3-1 van Union (+video)

Door Jos Roelvink 7 april 2019

Op een zonovergoten Mariënbosch heeft Orion de talrijke supporters van de thuisclub op een overwinning getrakteerd in deze derby.

Na een voorzichtige start van beide kanten werd Orion in de loop van de eerste helft sterker zonder tot uitgespeelde kansen te komen.  Meest opvallend in de eerste helft waren de onbedoelde balcontacten van de overigens prima fluitende scheidsrechter in de buurt van de 16 meter. Dit zowel aan de kant van Union als van Orion. Beide keren leverde dit gevaar op en eerlijk verdeeld over beide ploegen. Goed om te zien was dat Naud Bernards na lange tijd weer was hersteld en in de basis stond.

In de tweede helft komt Orion energieker uit de startblokken en drukt Union verder terug. Er komen ook kansen en het wachten is op een doelpunt. In de 50e minuut durft Tim van den Hurk, na goed aangespeeld te zijn, niet uit te halen. Zelf zet Tim even later de bal wel fraai voor vanaf de rechterzijde en kopt Noek Beers rakelings over. In de 60e minuut volgt dan de verwachte 1-0. Nu, vanaf links, plaatst Tim de bal opnieuw in de doelmond en de mee naar voren gekomen centrale verdediger Vince Stans rondt fraai met het hoofd af.

Orion blijft sterker en bijna volgt in de 67e minuut de 2-0. Een vrije trap vanaf 18 meter krult Noek   langs de muur in de verre hoek. Een verdediger kan ten koste van een hoekschop nog net redding brengen.

In plaats van 2-0 wordt het in de 73e minuut 1-1. Jeroen van de Wetering, die een sterke wedstrijd speelde, raakt de bal ongelukkig waarna zijn tegenstander met een fraaie boog de bal achter Pim van Limbeek in het doel schiet.

Na enkele minuten herpakt Orion zich.  Er komen mogelijkheden. De beloning volgt 10 minuten later. Rene Willemse, ook sterk spelend, zet aan de linkerkant met rechts voor, waarna de bal uiteindelijk voor de voeten komt van Luuk Langeveld. Zonder aarzeling schiet hij de bal onhoudbaar in het doel. De opluchting is groot aan de zijde van Orion en aan Union is te zien dat zij niet meer geloven in een goed resultaat.  Enkele minuten later glijdt Noek met een mooie actie door de verdediging en rondt simpel af. Even later fluit de scheidsrechter voor het einde.

In laatste minuten wordt nog gewisseld bij Orion: eerst Marvin Thomasia voor Vince van Gelder, daarna Niels Weeink voor Tim van den Hurk en tot slot Mitchell Nguyen voor Rene Willemse.

De opstelling: Pim van Limbeek (k) Jeroen van de Wetering, Vince Stans, Vince van Gelder, Rene Willemse, Alex Kwieman,,Vince Alberts, Naud Bernards, Tim van den Hurk, Noek Beers, Luuk Langeveld.

Samenvatting van de wedstrijd door Roeland van Gent:

Foto: Rob Koppers