Orion wint officieus van OJC Rosmalen (+video)

Door Lars van den Broek 10 maart 2022

Voetballen op een woensdagavond was voor beide ploegen redelijk nieuw. Maar om de competitie af te krijgen voor de zomer, zijn deze doordeweekse speelrondes ingevoerd door de KNVB. Het bleek voor Orion een fijne speeldag, waar zij de drie punten in Nijmegen wisten te houden.

OJC kwam nog goed uit de startblokken met enkele snelle aanvallen, maar het was Orion dat de score na een minuut of 10 wist te openen. De minuut kon u niet weten, ik was te laat met het aanzetten van het scorebord, excuus. Sam Huismans draaide een vrije trap goed richting het doel van OJC, waar de bal handig over de uitkomende keeper werd heen gekopt door Tijn Jellema. Even later bewees Sam niet alleen een vrije trap in te kunnen draaien, maar ook een vrije schietkans. Na goed drukzetten van Mick Alberts, zette hij Noud vrij in de as van het veld, waarna de spits een goede steekpass gaf op Sam. De wederom uitkomende keeper werd verschalkt met een draai in de verre hoek; 2-0. Orion koesterde de voorsprong en zakte wat verder in. De diepe ballen van OJC werden onschadelijk gemaakt en daarmee het grootste gevaar van de Brabantse club. De scheidsrechter sprak Orion snel aan op eventueel tijdrekken, maar werd daar ook gretig op gewezen door de OJC spelers.

In de 35e minuut was er wederom een goede counter van Orion. Sam brak door over de rechterkant en zette hem goed voor over de grond naar Mick Alberts. De keeper wist zijn inzet nog te redden, maar een attente Vince Alberts bracht met een schuiver de stand op 3-0. Orion speelde de wedstrijd rustig uit richting de rust, maar helaas verloor het nog Mitchell, die net terug was van een hamstringblessure. Wederom greep hij na een lange bal naar zijn bovenbeen, hopelijk valt het mee. Marvin verving hem goed.

De tweede helft ging van start, Orion wilde hier het eerste kwartier goed doorkomen en dat ging volgens plan. Enkele kleine kansen moest het toestaan, zonder heel groot gevaar. OJC werd geïrriteerder op situaties, waardoor er enkele opstootjes ontstonden. Helaas liet één OJC speler zich gaan nadat Sam Huismans de bal niet direct teruggaf. De speler kwam weg met geel, maar dit was de opmaat voor een verhit restant van het duel. De ploegen konden even afkoelen, nadat de grensrechter van dienst een vervelende kuitblessure opliep. Helaas kon hij niet verder, maar er was een KNVB scheidsrechter aanwezig, die na  20 minuten gereed was om in te vallen en zo de wedstrijd te kunnen laten uitspelen.  De warming-up van de grensrechter duurde langer dan het restant van de wedstrijd. Oud profvoetballer Brands raakte geïrriteerd en pakte een rode kaart voor een te late tackle. Nadat hij richting de kleedkamer was gelopen. ontstond er tumult op het terras na een opmerking over deze tackle. Voordat de scheidsrechter door had wat er gebeurde, stonden er al 2 spelers van OJC boven op het terras. In verband met het verlaten van het veld, floot de scheidsrechter het duel al af, voordat de spelers terugkeerden. De wedstrijd was definitief gestaakt. Hoe dit eindigt, zal de KNVB mogen besluiten, na het lezen van het rapport van de scheidsrechter. Orion wacht rustig af, maar in de kleedkamer werden de drie welverdiende punten wel even gevierd!

Foto (gemaakt door Ruurd Jellema): Archiefbeeld Tijn Jellema kopt raak tegen Moerse Boys

Videoverslag: Roeland van Gent