Orion weet weer wat winnen is!

Door Lars van den Broek 27 februari 2023

Orion heeft weer eens drie punten weten te pakken. Thuis werd gistermiddag RKSV Nuenen met duidelijke cijfers verslagen: 4-0. Het werd een mooie middag voor Orion. Er waren 3 debutanten, maar ook was daar de terugkeer van Michiel onder de lat. Orion speelde met de volgende namen: Michiel Kok; Mees Hermsen, Tijn Jellema, Marco Loen, Sjoerd Freriks; Jevrin Nuñez, Marvin Thomasia, Vince Alberts; Sam Huismans, Noud Jilesen & Ischa Perquin. Op de bank zaten Natan van Valkenhoef, René Willemse, Frenk Wouterse, Bartu Yakan (O19), Danny Disveld (O19), Thijs Veldhorst (O19) & Timo Theunissen (O19).

Met de terugkeer van Michiel onder de lat en de debuterende Mees Hermsen als rechtsback had de achterhoede van Orion wat mutaties ten opzichte van eerdere weken. Dit was niet terug te zien in de samenwerking, Orion gaf op één moment na geen kans weg in de eerste helft. Daar stond wel tegenover dat de Nijmegenaren zelf ook weinig wisten te creëren. Orion was wel de bovenliggende partij, maar had het lastig met de drie centrale mensen van de Brabantse bezoekers. De eerste 30 minuten bleken een goede conditietest voor Noud, die veel energie moest leggen in het verstoren van de opbouw. Voor rust werd er al geprobeerd om met enkele aanpassingen Noud te ondersteunen in het drukzetten, maar in de rust bespreking konden hiervoor de puntjes op de i worden gezet. Er werd besloten om de opbouw hoger vast te gaan zetten, waarbij er nadruk werd gelegd op het niet twijfelen bij het doorstappen. Orion ging met moed op zoek naar een snelle openingstreffer in de tweede helft. Deze werd gevonden door Sam. Een voorzet van Vince vanaf de linkerkant kon niet goed worden weggewerkt door de verdediging van Nuenen. De bal kwam bij Sam terecht, die niet twijfelde en de bal hard in de korte hoek schoot; 1-0.

Nuenen moest meer uit haar schulp kruipen, waardoor er meer ruimte ontstond van Orion. De Nijmegenaren maakten hier goed gebruik van en kwamen niet meer in gevaar. Orion wist ook op de juiste momenten haar goals te maken. Al snel na de 1-0, wist Noud er een mooi vervolg aan te geven met een tweede treffer. Als een flexibele atleet boog onze spits zich in een lenige positie, om de bal middels een omhaal in het doel te werken. Een fraaie treffer; 2-0. Nuenen zette er een extra spits bij, waardoor de counter een mooi wapen werd. Noud werd wederom diep gestuurd en na een knappe dribbel hield hij de controle om de bal hard in het dak van het doel te schieten; 3-0.

De wedstrijd kwam in wat rustiger vaarwater. Nuenen nam het verlies, Orion voetbalde de wedstrijd rustig uit. Er was nog een mooie corner van Marco, die wederom door Noud werd ingekopt. Hiermee complementeerde hij zijn hattrick; 4-0. Orion wisselde en bracht René en Frenk voor Marvin en Vince en ook drie O19 spelers kregen speeltijd. Thijs Veldhorst deed al vaker mee en viel in als linksbuiten. Bartu Yakan en Timo Theunissen kregen beide ook nog 5 minuten en maakte daarmee hun debuut voor Orion 1. Mees deed dat als basisspeler ook zeer verdienstelijk. Bartu kreeg nog de kans op een doelpunt bij zijn invalbeurt. Een diepe bal viel tussen de doelman en een verdediger van Nuenen in. Een lichte twijfel bij de heren en een machtige versnelling van Bartu zorgde voor een één-op-één situatie, maar de bal belandde op de uitgekomen keeper. Een mooie middag voor Orion, met een goed resultaat. Op naar zondag 5 maart, op naar Etten-Leur (Unitas).