Orion wederom in Top 200

Door Technische Commissie 19 december 2017
Elk jaar publiceert het voetbalvakblad ‘De voetbaltrainer’ een top 200 van de hoogst spelende amateurverenigingen in Nederland. Deze ranglijst wordt bepaald op basis van het niveau waarop het 1e elftal en de eerste en tweede (jeugdselectie-) teams van de JO19 t/m JO13 uitkomen.

Net als vorige jaren heeft SV Orion een vermelding in deze top 200. Onze club daalde helaas van plaats 111 naar 182. Voornaamste reden van deze daling is de degradatie van ons 1e elftal naar de 2e klasse, waar we de jaren daarvoor de hoge vermelding voor een groot deel te danken hadden aan de goede prestaties van ons 1e elftal in de 1e klasse. Kijk hier welke clubs de tot de Top 200 behoren.

Als we senioren en jeugd loskoppelen, dan vinden we onze jeugdopleiding landelijk terug op plaats 126. Onze JO19-1, JO17-1 & JO15-1 spelen op landelijk divisie niveau (3e divisie, muv JO17-1, die spelen 4e divisie en liepen afgelopen jaar promotie naar de 3e divisie net mis). De JO13-1 heeft zich in haar eerste jaar na terugkeer in de hoofdklasse keurig gehandhaafd op dit niveau.

In de stad Nijmegen is SV Orion daarmee de hoogst spelende vereniging en daar zijn we trots op! Desondanks zit onze vereniging niet stil: om de jeugdopleiding verder te verbeteren heeft onze vereniging afgelopen jaar deelgenomen aan het kwaliteits & performance (K&P) programma van de KNVB met een Lokale certificering (en Top amateurvereniging status) als gevolg. Vanuit dat programma zijn we dit seizoen gestart met de implementatie van het Orion voetbalopleidingsplan. In dit plan hebben we de voorwaarde om te kunnen leren (het leerklimaat bij Orion) vastgelegd. Dit unieke leerklimaat viel ook KNVB op en Orion heeft op hun verzoek op de Top-AV bijeenkomst een interactieve sessie hierover verzorgd. Daarnaast hebben we in samenwerking met de trainers Orion voetbalprincipes opgesteld, welke we in blokken va 6 weken behandelen tijdens trainingen en wedstrijden. Dat zal verder bijdragen aan de kwaliteitsverbetering van onze jeugdopleiding, waarin we zeer blij zijn met de ondersteuning van onze partnerclub PSV.

SV Orion heeft namelijk als doelstelling in haar technisch beleidsplan staan, dat 60-70% van de spelers in de eerste selectie uit de eigen jeugd komt. Daarom leiden we in de selectieteams op naar de maatstaven van ons eerste elftal. Want ook in de eerste/tweede klasse is het het mooiste om zelf opgeleide spelers in ons eerste te zien.

Binnen onze vereniging zijn dagelijks veel mensen bezig om aan bovenstaande punten keihard te werken. Daarom een groot compliment aan onze jeugd- en seniorenselectietrainers en de organisatie daaromheen! Zij mogen zeer trots zijn op deze vermelding! Samen zijn wij SV Orion en blijven we onze voetbalopleiding doorontwikkelen naar een nog hoger niveau.

Mocht je meer informatie willen over de jeugdopleiding van SV Orion, klik dan hier of neem contact op met Maarten van Helvoirt (Hoofd Jeugdopleiding) via: hoofdjeugdopleiding@sv-orion.nl
Wij zoeken nog vrijwilligers die een actieve bijdrage willen leveren aan de jeugdopleiding van SV Orion. Bekijk en reageer op onze vacatures die we momenteel hebben!