Orion VR1 periodekampioen na winst op FC Kunde

Door Yasmin Bakker 8 maart 2020
Vandaag een belangrijke speelronde in de landelijke eerste klasse D. We kregen vóór de wedstrijd al door dat niet alleen periode-concurrent UDI’19, maar ook koploper Bekkerveld had verloren. Dit betekende dat een gelijkspel genoeg zou zijn voor de periodetitel. Maar de vrouwen van Orion willen meer...

De vrouwen van Orion begonnen fel aan de wedstrijd en zetten stadsgenoot FC Kunde goed onder druk.

Gedurende het eerste kwartier kregen we een paar kansjes waaronder meerdere corners. Vervolgens kwam linksbuiten Anabelén dichtbij toen ze met een uitstekende loopactie tot aan de achterlijn kwam maar de bal net niet lekker voor kreeg.

Ook FC Kunde kwam een aantal keer via de counter op onze helft. Gelukkig hield de sterke Orion-defensie het goed dicht, met onder andere captain Eva die de gaten dicht liep en linksback Kwan die haar lichaam meerdere keren in de strijd gooide.

Niet veel later werd Margo na een sterke actie onderuit gehaald. De vrije trap leidde helaas tot niks en de corner daarna ook niet. Deze schampte Bibianne met haar hoofd waarna de bal op chaotische wijze weggewerkt werd door de verdediging van FC Kunde.

De oranje-witte formatie domineerde de wedstrijd maar pas in de blessuretijd van de eerste helft kwam de openingstreffer. Na een overtreding op Janneke volgde een snelle vrije trap die Julie op rechtsbuiten Jip gaf. Jip schoot de bal vanaf rechts met een uitstekend afstandsschot de linkerkruising in!

Met een 0-1 voorsprong gingen de vrouwen van Orion de rust in.

In de beginfase van de tweede helft liet de tegenstander zien dat de wedstrijd nog niet gespeeld was. De vrouwen van FC Kunde kwamen met hun snelle counters een aantal keer dichtbij onze zestien. Gelukkig leidde dit niet tot echt gevaarlijke kansen, niet alleen door onze sterke verdediging maar ook vooral door onkunde van de tegenstander.

Het was dus aan Orion om de score uit te breiden. Halverwege de tweede helft was het zo ver. Uit een corner kwam de bal uiteindelijk voor de voeten van Nena, die de bal met een boog over de keeper heen schoot. De Orion-aanhang begon langs de lijn al te juichen maar de tegenstander haalde de bal knap van de lijn en kopte deze over. De corner die hierna volgde gaf wel reden tot juichen. Anabelén gaf uit de corner een prima assist op rechtsback Janneke, die de bal vakkundig het goal in kopte! De 2-0 was een feit en de wedstrijd was beslist!

Orion vrouwen 1 mag zich nu periodekampioen noemen met 18 punten uit 7 wedstrijden. Daarnaast staan we door het verlies van kampioenskandidaat Bekkerveld gedeeltelijk op de eerste plaats in de algehele stand. Reden voor een feestje dus!