Orion VR1 kampioen; promotie naar 1ste klasse!

Door Tijs Tummers, voorzitter 15 mei 2018

Met een mengeling van vertrouwdheid en onwennigheid liepen de in grote getale toegestroomde oranje-supporters over de Kwakkenberg.

Zij waren teruggekeerd naar onze voormalige thuishaven voor de kampioenswedstrijd tegen Trekvogels van ons eerste vrouwenelftal.

Dat kon voor de derde keer in vier jaar tijd promoveren, nu naar de eerste klasse!

Een gelijkspel volstond. Maar een kampioenswedstrijd wil je winnen en dus werd de aanval gekozen.

‘Ik zou niet weten hoe je op een gelijkspel moet spelen’, hoorde ik Jürgen Klopp ’s avonds in Match of the Day zeggen, en zo is het.

Voor de winst dus, maar niet onbezonnen.

Trekvogels moest wél winnen, voor een periodetitel, maar had gekozen voor een andere tactiek.

Geduld hebben, zal de coach van Trekvogels gezegd hebben, dat ene kansje komt altijd wel.

Dat kansje kwam er inderdaad, maar daar raakt onze keepster Manon Bosch niet snel van onder indruk.

Orion was dus de dominerende ploeg, maar Trekvogels gaf weinig weg.

Hilke Wolters schoot uit kansrijke positie over en zag een volley even later naast de paal verdwijnen.

Topscorer Anabelen de Boer werd ver van de goal gehouden en probeerde het maar eens van afstand: net over.

De rust brak aan met een 0-0 stand. Niets aan de hand dus, maar wel spannend.

Na rust leek de wedstrijd even in een patstelling te belanden toen Orion de bal achterin rondspeelde en Trekvogels geen enkele moeite deed om dit te onderbreken.

Gelukkig koos Orion onder leiding aanvoerster Eva van Gelder daarna weer de diepte en begon de Trekvogels-defensie langzaam barsten te vertonen.

Marit Sloots reageerde alert op een te korte terugspeelbal maar stuitte op de uitstekende Trekvogels-keepster.

Anabelen vond met een fraaie voorzet spits Anne Tankink, maar haar kopbal verdween net langs de goal.

Trekvogels hapte naar adem en Orion-coach Patrick van Tilburg bracht verse wissels. Orion VR1 heeft de beschiking over een brede selectie, en dat bleek maar weer.

Rinke Blanksma kwam, Elene de Jong even later, Jojanneke Janssen en Fien van der Borgh. Zij zorgden voor nieuw elan.

Rinke stopte energie voor 90 minuten in haar invalbeurt. Nadat zij de eerste keer onreglementair gestopt was over de rechtervleugel, was ze even later niet te houden.

Weggestuurd door Hilke sprintte ze naar de achterlijn om een afgemeten voorzet af te leveren. Daar stond spits Anne die met een fraaie tegendraadse kopbal de Trekvogels-keepster op het verkeerde been zette: 1-0.

Wat een ontlading! Nu kon het niet meer fout gaan!

Even later volgde een kopie van de eerste goal met drie wissels in de hoofdrol.

Dit keer was het Elene die Rinke de diepte instuurde, opnieuw leverde onze rechterspits een afgemeten voorzet, dit keer afgerond door Fien die slim van de linkervleugel naar binnen was getrokken.

2-0, de buit was binnen!

Wat een mooie overwinning. Niet kado gekregen, maar zelf zwaar bevochten.

Oranje rookbommen, confetti, champagne en de sportieve felicitaties van Trekvogels!

De officiele huldiging van de KNVB volgde bij Orion, waarna een mooi feestje losbarste, mede dankzij een gul gebaar van sponsor Emixion.

Meiden en staf, van harte proficiat met dit prachtige seizoen en dit schitterende resultaat!

Bekijk hieronder de videobeelden (verzorgd door Roeland van Gent) van de hoogtepunten van de kampioenswedstrijd: