Orion verstevigt koppositie in de tweede klasse

Door Harrie van Ooijen 8 april 2018

Orion wint op sportpark de Kluis de streekderby van Union met 3-1, maar minstens zo belangrijk vandaag is het verlies van de twee naaste concurrenten Voorwaarts Twello en Spero uit Elst. Virtueel staat Voorwaarts, met 2 wedstrijden minder, 5 punten achter op Orion. Eén van die wedstrijden is een restant van een half uur dat nog uitgespeeld moet worden tussen WAVV en Voorwaarts Twello. WAVV boog vandaag een acherstand op eigen veld tegen SML om in een overwinning van 4-2 en blijft daarmee in het spoor van Orion.

Orion speelde een behoorlijk goede eerste maar een duidelijk mindere tweede helft. In de eerste helft creëerde Orion zeker vijf goede kansen, tegen Union één. Sander Tax en Jeroen Bardoel scoorden de Orion-doelpunten in de 20e en de 43e minuut.

Tien minuten na rust klapte de buitenspelval bij Orion te laat dicht naar het oordeel van scheidsrechter Makkinga. Union maakte daarbij de aansluitingstreffer. Orion verloor de controle en Union ging opportunistisch de lange bal spelen op spits Nilwik. Dat leverde pas vlak voor tijd gevaar op maar Stan Bruisten redde met een katachtige reactie,. In de 87e minuut leek Jeroen Bardoel de bal te verliezen maar hij zette energiek de achervolging in en veroverde samen met Jeroen vd Wetering de bal terug. Vervolgens kapte Niels Weeink een Union-verdediger uit en bood de net ingevallen Alex Kwiemann een niet te missen kans. Daarmee stond de eindstand 1-3 op het bord.

Orion speelde met de volgende spelers:

Stab Bruijsten (k), Jeroen van de Wetering, Luuk Akkers (c), Vince van Gelder, Idi Duraku (80 Alex Kwieman), Niels Weeink, Jevrin Nunez, René Willemse, Sander Tax (80 Pim Boonstra), Vincent Alberts, Jeroen Bardoel (88 Naud Bernards)

Op de bank verder: Lewis Menga, Erik Bruijsten, Pim van Limbeek