Orion verliest van HVCH

Door Lars van den Broek 25 april 2023

Met de volgende elf namen ging Orion op zoek naar een overwinning in eigen huis: Natan van Valkenhoef; Jeroen van de Wetering, Tijn Jellema, Marco Loen, Sjoerd Freriks, Max Cornelisse; Frenk Wouterse, Jevrin Nuñez, Vince Alberts; Sam Huismans & Sid Hermens. Op de bank zaten Stan Bruijsten; René Willemse, Marvin Thomasia, Alex Kwieman, Mick Alberts, & Jim Alberts.

Orion begon prima aan de wedstrijd. Zonder zelf grote kansen te creëren in de openingsfase, gaf Orion niks weg aan de Brabantse bezoekers. Na een kwartier wist Orion het goede spel op de eerste 70 meter van het veld om te zetten tot mogelijkheden. Sam kwam tot enkele schoten uit de tweede lijn en ook Vince meldde zich vaak voor het doel. De best uitgespeelde kans was er voor Sid, die na een vlot lopende aanval over links een voorzet van Max net over het doel kopte. Met de brilstand gingen beide ploegen de rust in.

In de tweede helft bleef Orion de bovenliggende partij, op zoek naar de openingstreffer. Na wederom een goed schot van Sam, was daar echter uit het niets de 0-1. Een corner werd gevangen door de wind en Natan kon de bal niet meer goed verwerken. Via zijn hand verdween de bal zomaar in het doel, zonder dat HVCH er iets voor hoefde te doen. Orion belandde in de vicieuze cirkel, alle ongelukkige momenten vielen in het nadeel van de Nijmegenaren. De snelle 0-2, een Brabantse counter met een ongelukkig wegglijdende Jevrin en ook nog een uitgespeelde 0-3, leek de wedstrijd voorbij.

Zoals mijn moeder soms een moment van haar hond (en misschien ook wel van mijzelf) omschrijft, kwamen daar 'de dolle vijf minuten'. In de 86e minuut krulde Tijn knap een vrije trap over de muur; 1-3. Enkele minuten later ging Sam goed door op een lange bal. Hij blies zijn tegenstander in de rug en schoot de bal hard over de grond binnen; 2-3. Daarna volgde het slotstuk. Nadat Sjoerd met volle overgave een bal probeerde binnen te koppen, maar het hoofd van een HVCH speler raakte, ontstond er uit de scrimmage die volgde een laatste kans voor Orion. Een HVCH speler zag Mick richting de achterlijn gaan en probeerde onze ingevallen aanvaller te stoppen. Dit gebeurde, maar het leek onreglementair (foto). De scheidsrechter stond echter achter Mick, dus kon hij het niet waarnemen. Ook in dit soort gevallen heeft Orion dus pech, maar was er na afloop ook direct het realisme. Orion krijgt de goals dit seizoen te makkelijk tegen helaas. En dan zijn de bijbehorende pechgevallen extra zuur. Even op de taart bij de koning, om ons hopelijk zondag 7 mei definitief veilig te spelen uit bij EVV.