Orion verliest met 10 man van Hoogland

Door Lars van den Broek 27 maart 2023

Het is Orion helaas niet gelukt om met drie punten terug te keren uit Hoogland. Het (wederom) doelpuntrijke duel viel uit in het voordel van de Utrechters: 4-2. Orion speelde met de volgende namen: Michiel Kok; Jeroen van de Wetering, Marco Loen, Sjoerd Freriks, René Willemse; Frenk Wouterse, Marvin Thomasia, Vince Alberts; Sam Huismans, Sid Hermens, Max Cornelisse. Op de bank zaten Natan van Valkenhoef (K), Thijs Biessels & Ali Ba (beiden O23), Timo Theunissen, Nick Alexis Lucio, Danny Disveld (allen JO19). Orion mistte de geblesseerde Mick Alberts, Alex Kwieman, Stan Bruijsten, Tijn Jellema, Noud Jilesen, Ischa Perquin, Naud Bernards & de geschorste Jevrin Nuñez, een aardige waslijst.

Orion kwam desondanks verdient op voorsprong. Al na een kleine 10 minuten versierde Sid een strafschop, die knap laag in de hoek werd geschoven door Sam Huismans; 0-1. Na een eerdere gele kaart van Marvin, ontving hij al na 20 minuten ongelukkig ook zijn tweede gele kaart. In een poging een hoge bal aan te nemen, zag hij de aanstormende Hoogland speler over het hoofd. De botsing was hard genoeg voor de scheidsrechter om Marvin met een tweede gele kaart van het veld te sturen. Orion moest 70 minuten met 10 man de voorsprong gaan verdedigen. De Nijmegenaren bleven zoeken naar de voetballende oplossingen en kwam daardoor weer in de zestien van de tegenstander, waar Sam na een actie naar de grond ging. De scheidsrechter twijfelde niet en gaf Orion een tweede penalty. Wederom ging onze rechtsbuiten achter de bal staan, nu scoorde hij vanuit de rebound; 0-2.

De strijdlust was goed bij Orion en ook met 10 man werd er bij vlagen goed gevoetbald. Maar het werd natuurlijk een moeilijke middag. Marco en Frenk wisten knap met hun hoofd zekere doelpunten te voorkomen, waardoor Orion met 0-2 richting de rust leek te gaan. Echter was daar de centrale verdediger van Hoogland die een corner vlak voor rust wist binnen te koppen; 1-2.

Met alle goede bedoelingen ging Orion op zoek naar een resultaat in Hoogland. Het ging al te snel mis, waar de rechtsback van Hoogland een bal ontving die Orion niet goed weg kreeg. Hij aarzelde niet en schoot de bal knap hoog in de korte hoek; 2-2. Orion bleef strijdbaar en kreeg ook nog een knappe kans vanuit een vrije trap. Sam krulde de bal mooi in, waarna Sid de bal verlengde. De keeper stond goed op te letten en wist de inzet te keren. Ook de rebound was niet aan Orion besteed. Sid moest daarna het veld verlaten, Thimo verving hem.

Hoogland bleef aandringen en via de spits gingen ze op zoek naar een strafschop. Hij viel, de scheidsrechter vond het geen overtreding, waarna de spits snel weer op stond om vervolgens weer naar de grond te gaan. Nu werd er wel gefloten en Hoogland faalde niet; 3-2. Om een verslaggever van RTV Utrecht te citeren: "Hoogland mocht de handen dicht knijpen dat het geen derde penalty werd". Een mooi schot van Frenk leek in de hoek te verdwijnen, maar een lichaamsdeel van een Hoogland verdediger voorkwam een doelpunt. De scheidsrechter kon het niet zien en de grensrechter greep niet in. Orion bleef zoeken, maar een counter van Hoogland zorgde voor het slotakkoord. De ingevallen aanvaller benutte zijn 1 op 1 kans met Michiel; 4-2. Een Hoogland verdediger ontving ook nog een directe rode kaart, voor een te late poging de bal weg te trappen. Gelukkig bleef Vince hierbij ongedeerd. De ingevallen Nick voor Frenk en Sjoerd als gelegenheidsspits, leverde Orion helaas niks meer op. Orion krijgt daardoor weer een tik, maar zal ook weer door moeten: zondag wacht Kampong alweer. Thuis zullen zij het opnemen tegen de Utrechters, om 14u00.