Orion verliest doelpuntrijk duel van Halsteren

Door Lars van den Broek 14 maart 2023

Voorafgaand aan de wedstrijd hebben de spelers van Orion 1 een clinic verzorgd voor jeugdspelers van de O12/O13. Een geslaagde ochtend met leuke oefeningen en een mooie eindpartij tussen de jeugd en het 1e elftal van Orion, met een terechte eindstand van 2-2 (foto).

Orion wist zondag niet de drie punten in eigen huis te behouden. Na een knappe comeback moest Orion toch de overwinning aan Halsteren laten. Het werd uiteindelijk 3-5, waar Orion ook nog een ogenschijnlijk geldige 4-4 afgekeurd zag worden. Orion speelde met de volgende namen: Michiel Kok; Jeroen v/d Wetering, Tijn Jellema, Sjoerd Freriks, Marco Loen, René Willemse; Jevrin Nuñez, Marvin Thomasia, Vince Alberts; Sid Hermens & Noud Jilesen. Op de bank zaten Natan van Valkenhoef (K), Sam Huismans, Max Cornelisse, Mees Hermsen, Timo Theunissen (O19) & Bartu Yakan (O19).

Orion wist na de uitwedstrijd wat hen te wachten stond. Wederom speelde de buitenspeler van Halsteren een goede pot, waar Orion het lastig had met zijn behendige en directe speelstijl. De Brabantse bezoekers kregen de eerste echte kans na een kwartier, dankzij miscommunicatie in de achterhoede. In een poging een snelle doeltrap te nemen, werd de bal tegen de uitzakkende Marco aangeschoten. De corner viel er tot overmaat van ramp ook nog in, via een scrimmage. Misschien wel typerend voor de weken waarin Orion zich maneuvreert.

Ook de 0-2 was een voortvloeisel vanuit een moment waarin de Nijmegenaren balbezit hadden. Een diepe bal werd kort teruggespeeld naar Michiel, die desondanks uitkwam en de bal wist weg te werken. Doordat die een ongecontroleerde bal was, kon Halsteren direct een aanval opzetten vanaf de middenlijn. De buitenspeler haalde de achterlijn, kapte de bal af en wist op doel te schieten. De rebound werd koelbloedig binnen gevolleerd door de middenvelder van Halsteren. Ook de 0-3 viel nog voor rust. Een vrije trap op ongeveer 40 meter van het doel werd knap ingedraaid en verlengd door een Halsteren speler, waarna de bal in de verre hoek verdween.

Orion rechtte de rug in de tweede helft en ging volle bak op zoek naar een snelle treffer. Sam was erin gekomen voor René en ging als extra aanvaller spelen. Al in de derde minuut na rust betrad Sid het zestienmetergebied. Een verrassende pass opzij in plaats van een direct schot leverde Noud een grote kans op, helaas kwam zijn poging op de voet van de doelman. Orion ging door en via Marco kwam daar alsnog de snelle 1-3: de mooiste van de dag met een gecontroleerd, hard afstandsschot liet hij de Brabantse doelman kansloos. Ook de tweede goal komt op naam van Marco, een indraaiende vrije trap werd door niemand aangeraakt en via de stuit belandde hij hoog in de kruising achter de twijfelende doelman: 2-3. Orion geloofde erin en ging energiek op zoek. Kleine kansen volgden, maar ook de 3-3 was er toch al vlot in de tweede helft. Een kwartier voor tijd wist Sam een afgeslagen vrije trap knap voor te krullen. Tijn, die eerder de vrije trap nam, was goed doorgelopen en kopte de bal richting de korte hoek. De keeper wist deze nog te keren, maar de meegelopen Sid wist de rebound te verzilveren; 3-3.

Drie minuten voor tijd was daar echter een corner voor Halsteren. De bal was net te hoog voor Sjoerd, waardoor de bal per ongeluk op het dijbeen van een Halsteren speler kwam. Een teamgenoot reageerde snel en schoot de bal uit de draai direct op doel; 3-4. Daarna probeerde Orion nog van alles en scoorde het zelfs ook nog. Tijn Jellema kopte een vrije trap knap terug voor het doel, maar voordat Noud de bal tegen de touwen schoot had de grensrechter zijn vlag al omhoog gestoken. Vermeend buitenspel van Tijn, oordeelt u zelf uit de beelden vanuit de samenvatting. Een counter leverde de gasten uit Brabant ook nog een 3-5 op. Wederom een verliespartij voor Orion, een vrij voetbalweekend komt misschien niet ongelegen. De samenvatting van Roeland: https://www.youtube.com/watch?v=xIg0hk6F-Wk