Orion verliest belangrijke wedstrijd van Leones

Door Harrie van Ooijen 22 april 2018

Orion verloor vandaag de belangrijke competitiewedstrijd in Beneden Leeuwen tegen vv Leones met 2-1. Die uitslag was geen juiste afspiegeling van het vertoonde spel van beide ploegen. Voetballend speelde Orion beter dan de thuisclub maar beide ploegen creëerden ieder een vergelijkbaar aantal kansen in de wedstijd. Een gelijkspel was beter op zijn plaats.

Nou was combinatievoetbal op het veld van sportpark het Zijvond een erg moeilijke opdracht. Veel ballen die over de grond gespeeld werden volgden een onvoorspelbare gang op de Leones-akker. In de 22e minuut sloeg het noodlot toe: Leones speelde een, normaal gesproken, eenvoudig te verwerken bal door het midden en juist toen centrale verdediger Luuk Akkers de bal wilde wegspelen sprong de bal omhoog en trapte Luuk de bal in zijn eigen doel. Orion ging op zoek naar de gelijkmaker maar slaagde er niet goed in gevaarlijk te worden voor het doel van Leones. Pas in de 44e minuut kreeg Vince Alberts een uitgelezen kans om de gelijkmaker binnen te schieten; Helaas schoot hij de bal op de benen van keeper Verweij van Leones. Maar een minuut later, vlak voor rust, maakte Orion de verdiende gelijkmaker. Uit een corner kopte Luuk Akkers de 1-1 binnen.

Na de pauze startten beide ploegen in ongewijzigde samenstelling. Soms dreigde Leones door te breken door hun gevaarlijkste aanvaller Bram Kooijmans. Hij werd meestal, met de nodige moeite, in bedwang gehouden door rechterverdediger Jeroen van de Wetering. In de 61e minuut kreeg Idi een goede schietkans. Helaas moest hij met zijn zwakkere linkerbeen uithalen. De bal verdween over en naast het doel. Orion speelde vooral op de helft van de tegenstander maar creëerde te weinig. Leones bleef vooralsnog ongevaarlijk maar kwam voor het eerst in de 63e minuut gevaarlijk opzetten. Gelukkig voor Orion bleef de schade beperkt. Langzaam maar zeker werden de ruimtes op het veld groter en deden zich in beide doelgebieden soms hachelijke situaties voor.

In de 73e minuut bijvoorbeeld kopte Orion-spits Niels Weeink de ver uitgeschoten bal van keeper Stan Bruijsten over de uitgekomen Leones-doelman die de bal ternauwernood net genoeg van richting kon veranderen. De bal verdween rakelings naast het Leonesdoel.. In de 73e minuut kwam Naud Bernards Sander Tax vervangen en Alex Kwieman kwam erin voor rechterspits Jeroen Bardoel. Vooral van Alex ging veel dreiging uit en hij voegde veel gevaar toe aan het spel van Orion.

Leones kwam voor de tweede keer in de tweede helft voor het doel van Orion en dat werd de Nijmegenaren fataal. Een Leones-aanvaller viel over het been van Luuk Akkers en dat was voor de scheidsrechter voldoende aanleiding om voor een penalty te fluiten. Deze kans liet Leones niet onbenut, de penalty werd onberispelijk ingeschoten. En zo verloor Orion deze wedstrijd die het zeker minstens verdiend had gelijk te spelen. De situatie aan kop van de ranglijst wordt door dit resultaat nog boeiender. Zeker 7 ploegen hebben nog een minstens theoretische kans op het kampioenschap. Het is dringen bovenin en uitermate spannend.

Orion speelde tegen Leones met de volgende spelers:
Stan Bruijsten (k), Jeroen vd Wetering, Vince van Gelder, Luuk Akkers (av), René Willemse, Jevrin Nunez (86 Erik Bruijsten) Vince Alberts, Sander Tax (75 Naud Bernards), Jeroen Bardoel (75 Alex Kwieman), Niels Weeink en Idi Duraku.
Op de bank zaten verder: Fabian Kleemans en Martijn Boers.