Orion toont karakter tegen DCS (+video)

Door Harrie van Ooijen 10 december 2018

Orion nam het zondag als koploper in 2I op tegen de nummer 2 van de ranglijst DCS uit Zevenaar. In de vertrouwde opstelling ontbrak alleen topscorer Noek Beers die wel volledig had getraind in de afgelopen week maar die toch nog maar even rust werd gegund. Nieuw op de bank was keeper Bas Hoetink van Orion 4 (Bas zou niet in actie komen).

Het eerste kwartier was redelijk gelijk opgaand met een iets dominanter Orion. Pas na dat kwartier nam Orion het initiatief en zette het DCS onder druk met combinatiespel en goed opgezette aanvallen. Vooral linkerspits Luuk Langeveld onderscheidde zich met gevaarlijke rushes en voorzetten. In de dertigste minuut viel de 1-0 voor Orion. Centrale verdediger Vince van Gelder rukte op naar voren en chipte de bal naar Luuk Langeveld die de bal met de borst controleerde en vervolgens goed in schoot. Twee minuten daarna viel de 2-0. Luuk Langeveld, weer hij, brak door op links en gaf een voorzet op maat aan Vince Alberts. Vince kopte de bal onberispelijk binnen. Tot dan toe was DCS niet gevaarlijk geweest, maar dat werd anders bij een vrije trap van DCS in de 38e minuut. Orion doelman Pim van Limbeek en zijn verdedigers traden weifelend op toen de bal in de 5 meter plofte en daarvan werd dankbaar gebruik gemaakt door DSC-aanvaller Jelle Smalbraak: 2-1.

Er sloop vanaf dit moment wat besluiteloosheid in de Orion-gelederen. Men was even van slag. Keeper van Limbeek speelde de bal slordig uit in de 42e minuut en dat leverde bijna een kans op. Orion leunde wat achterover en bleef kwetsbaar bij hoge ballen, het enige wapen waarover DCS in de eerste helft beschikte. Vlak voor rust onderscheidde laatste man Marco Loen zich nog met twee mooie aanvallende acties, maar zijn voorzetten werden tot twee keer toe weg gegleden door DCS-verdedigers.

Na de rust betrad Orion het veld in ongewijzigde samenstelling. Maar de verhoudingen in het veld wijzigden wel. DCS nam het initiatief en drukte Orion terug. Desondanks kreeg Vince Stans in de 55e minuut een prachtige kans aangeboden door Luuk Langeveld. Vince raakte de bal helaas verkeerd. In de 56e minuut brak Kevin Lenselink van DCS uit maar keeper van Limbeek van Orion had de goede reflex in huis. Het bleef 2-1. In de 66e minuut werd aanvoerder Niels Weeink vervangen door Benjamin Govaart en werd Marco Loen aanvoerder. In de 72e minuut maakte DCS gelijk uit een afgeslagen aanval van Orion. Er werd in de Orion-verdediging opzichtig misgetast waarna een DCS aanvaller de bal binnen kon schieten. Dat was een flinke domper voor de oranje witten. Op de tribune verzuchtte menigeen dat Orion dan maar met een gelijkspel genoegen moest nemen, maar de spelers toonden meer karakter. Nadat ze in de 73e minuut een volgende tegenslag hadden moeten incasseren: Vince Stans miste de penalty die was toegekend nadat Benjamin Govaart binnen de lijnen was getorpedeerd.

Benjamin moest het veld verlaten in de 78e minuut en werd vervangen door Taher Taher Agha.
In de 82e minuut maakte Orion toch de 3-2 na een geweldige aanval via Vince Stans die de bal fantastisch afleverde bij Vince Alberts. Deze schoot de bal heerlijk binnen met links en scoorde daarmee zijn tweede doelpunt van deze middag. In de 86e minuut schoot Taher de bal via een lobje op de paal maar in de 87e minuut was het wel weer raak: Vince Stans liep door op een prachtig ingespeelde diepe bal van Alex Kwieman, omspeelde de DCS-keeper en scoorde de 4-2. In de 91e minuut haalde DCS de bal nog twee keer van de doellijn en dat waren de laatste schermutselingen van het spekakelstuk van vanmiddag.

Na afloop vroeg ik één van de uitblinkers, Luuk Langeveld, naar zijn ervaringen met de wedstrijd tegen DCS.
In de gehele eerste helft hadden wij het beste van het spel. We combineerden beter, hadden het beste van het spel maar moesten blijven oppassen voor de vrije trappen en corners van DCS. Daar is de afgelopen week tijdens de trainingen ook voortdurend op gehamerd. Ondanks die waarschuwingen maakte DCS het eerste doelpunt uit een vrije trap. Daaroverheen kwam de domper van de gelijkmaker én de domper van de gemiste penalty. Het was mooi dat wij ons daardoor niet uit het veld lieten slaan maar dat wij nog meer gebrand waren op het winnen van de wedstrijd en de drie punten. Dat dat lukte was natuurlijk fantastisch. We zijn een echt team aan het worden.

De spelers van Orion:
Pim van Limbeek (k), René Willemse, Marco Loen, Vince van Gelder, Jeroen van de Wetering, Jevrin Nunez, Alex Kwieman ( 81 Marvin Thomasia), Vince Alberts, Luuk Langeveld, Vince Stans, Niels Weeink (av, 66 Benjamin Govaert, 78 Taher Taher Agha)

Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):
Noek Beers, Mick Alberts, Bas Hoetink (k)

Bekijk hieronder de samenvatting van de wedstrijd van onze huisfilmer Roeland van Gent: