Orion start met Onder 23 elftal

Door Tom van Ooijen 17 juni 2020

Afgelopen maart was op de website al te lezen dat Orion zich heeft aangemeld bij de KNVB om deel te nemen aan de nieuwe competitie voor teams met spelers onder 23 jaar. Inmiddels is het team door de KNVB ingedeeld in de landelijke 2e divisie waar het tot de winterstop in een competitie met 8 teams gaat uitkomen. De definitieve indeling volgt nog, maar de 32 deelnemende teams die in de vier competities gaan spelen, zijn inmiddels bekend.

Het initiatief hiervoor komt vanuit de KNVB om de overgang van de Onder 19 teams naar het eerste elftal te vergemakkelijken voor de hoogstspelende amateurverenigingen. Technisch Manager Michiel Kompier vertelt hierover: "Er komt nu dus nog meer dan bij het oude 2e elftal een uitgesproken opleidingsteam voor Orion tussen de O19 en het eerste elftal in. Het doel daarbij is het doorontwikkelen van talentvolle spelers die uit de O19 komen."

De keuze om aan de nieuwe competitie deel te nemen werd vergemakkelijkt door het wegvallen van het 2e elftal, dat in zijn huidige vorm komend seizoen niet meer door zou gaan. "De afgelopen jaren merkten we al dat het niveau in de reserve hoofdklasse voor 2e elftallen daalde, ook doordat veel andere grote amateurclubs de keuze maakten met hun 2e elftal op de zaterdag te gaan uitkomen. Met deze nieuwe Onder 23 competitie zal het team worden uitgedaagd door hun talentvolle leeftijdsgenoten uit een brede regio. Bijkomende voordelen van het spelen op de zaterdag (om 17 uur) is dat de thuiswedstrijden hopelijk meer publiek trekken en er geen enorm vroege uitwedstrijden op de zondagochtend meer hoeven te worden gespeeld. Verder is het voor spelers vanuit O23 mogelijk om op zondag nog in te kunnen vallen bij de wedstrijden van het 1e elftal."

Het team komt onder leiding te staan van Rob Kroesen, die vorig jaar al het 2e elftal onder zijn hoede had. Hij wordt daarbij ondersteund door Tom Stevens, die al enige tijd ervaring op heeft gedaan bij JO19-1. Zij gaan werken met een team van 17 spelers (2 keepers), waarvan ongeveer de helft uit de huidige JO19-1 komt, een kwart uit het 2e elftal en daarnaast een aantal nieuwe versterkingen van buiten.

Wij wensen hen veel succes!