Orion speelt gelijk in Raalte (+video)

Door Harrie van Ooijen 3 februari 2020

Vanmiddag behaalde Orion een verdiend en verdienstelijk gelijkspel tegen één van de (mede-) kandidaten voor de titel in de eerste klasse E.

Tevoren hadden we misschien getekend voor een gelijkspel, achteraf realiseerde Orion zich, vooral op basis van het spel en de mogelijkheden in de tweede helft dat er meer in had gezeten dan één punt.
Orion begon de wedstrijd in de wetenschap dat alle spelers fit waren, maar alleen trainer Jeroen van Haaren ziek in Nijmegen was achtergebleven. In afwijking van de periode hiervoor speelde Orion in een ander systeem. Laatste man Marco Loen, nestor en aanvoerder van de ploeg, speelde vandaag op 10, terwijl Jevrin Nunez als centrale verdediger ging spelen. Dit experiment pakte niet naar tevredenheid uit. Door het ontbreken van Jevrin op het middenveld ontbrak de dynamiek een beetje bij Orions middenveld hoewel Alex Kwieman met veel inzet dat dynamische gebrek wilde goedmaken. Maar hij stond te vaak tegenover een overmacht. Omdat de bal te weinig veroverd werd en in bezit kwam konden Orions spelmakers, Vince Alberts en Marco Loen te weinig aanvallende impulsen geven aan Orions aanvalsspel. Na een half uur werd de druk van Rohda steeds meer zichtbaar maar gelukkig voor de Nijmegenaren maakte de Raaltenaren geen gebruik van mogelijkheden die ze kregen. Rohda kreeg twee kansen in de eerste helft, waarvan één grote voor centrale verdediger Alex de Jong. Daar tegenover kon Orion één geplaatst schot van Marco Loen plaatsen dat prachtig werd gekeerd door Rohda-doelman Frans van Rondeniel, de doelman die vooral in de tweede helft van zich zou laten spreken.

In de tweede helft ging Orion in de vertrouwde opstelling spelen, met Marco Loen achterin en Jevrin op het middenveld. Dat leverde onmiddellijk veel offensieve druk op en met name Vince Alberts profiteerde van de ruimte die hij kreeg door toedoen van het defensieve werk van met name Jevrin en Alex. Maar ook Luuk Langeveld kwam op de rechtervleugel veel meer uit de verf. De eerste helft was dan wel voor Rohda, de tweede helft was ontegenzeglijk voor Orion. Er kwamen zeker 4 grote mogelijkheden maar die werden verijdeld door de al genoemde Rohda-keeper. Toen hij tenslotte vlak voor tijd toch werd gepasseerd werd de bal door een verdediger van de lijn gehaald.

Zo eindigde de wedstrijd in een 0-0. Geen doelpunten dus maar de wedstrijd was alleszins de moeite van het bekijken waard. De toeschouwers hebben een mooie en spannende wedstrijd gezien.

De spelers van Orion:
Michiel Kok(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen, Jevrin Nunez, Alex Kwieman, Tim van den Hurk, Noud Jilesen (85’Mick Alberts), Vincent Alberts, Noek Beers, Luuk Langeveld

Op de bank (naast de genoemde invaller):
Roel van Lavieren, Mitchell Nguyen, Pim van Limbeek, Marvin Thomasia.

Samenvatting van Rohda Raalte: