Orion speelt gelijk in Malden

Door Lars van den Broek 12 september 2022

Voor de derde competitiewedstrijd ging Orion gisteren op bezoek bij SV Juliana’31 in Malden. De streekderby werd vorig jaar twee keer gewonnen door de oranje-witten, waardoor Juliana gebrand was op revanche. Het was voor de selectie natuurlijk ook het weerzien met Mitchell Nguyen, die Orion afgelopen zomer verruilde voor de Maldenaren. De eerste plaagstootjes waren over en weer vooraf al uitgedeeld. Orion startte in de volgende opstelling: Nathan van Valkenhoef; Jeroen van de Wetering, Tijn Jellema, Marco Loen, Sjoerd Freriks; Jevrin Nuñez, Frenk Wouterse, Vince Alberts; Sam Huismans, Mick Alberts & Ischa Perquin. Op de bank zaten Beer Bruins (k), Marvin Thomasia, Noud Jilesen, Max Cornelisse, Naud Bernards, Jesse van Benthem & Thijs Veldhorst.

Orion ging voortvarend van start, met een paar goede aanvallen over de zijkanten. Ischa zocht veelvuldig de diepte op en ook Sam werd veel betrokken in Orion haar aanvalsspel. De eerste goede kans kwam tot stand na een goede actie van Ischa, die de bal over de grond terugtrok richting de zestienmeterlijn, waarna Sam de bal hard op de paal schoot. Daarna volgde de mooiste aanval van deze middag. Wederom via de linker kant kwam Orion tot een mooie aanval, die door 3 passes binnen de zestienmeter van Ischa, Vince en Jeroen uitkwam bij Sam, die de bal op de uitstormende keeper schoot. Juliana stelde hier niet veel kansen tegenover in het eerste half uur. Het was dan ook Orion dat terecht op voorsprong kwam. Na een goed aangesneden corner, volgde er een scrimmage, waarbij Jeroen het meest attent reageerde door de bal in het doel te werken; 0-1.

Helaas kon Orion niet met deze voorsprong de rust in. Een diepe vrije trap werd vanuit een moeilijke hoek op de paal geschoten. De bal kwam terug op het veld in, waar een speler van Juliana direct op doel schoot. De bal werd nog van richting veranderd, die Nathan toch knap wist te weren, maar daar stond de captain van Juliana op de goede plek om de rebound binnen te werken; 1-1.

De eerste helft eindigde nog met enkele opstootjes, nadat er veel overtredingen in een kort tijdsbestek werden begaan. De scheidsrechter trad hier niet altijd even kordaat op, maar dat kwam ook door de verbale aanwezigheid van beide teams. Al met al was het een mooi moment voor de rust. Tijdens dit kwartier werd er nog alles aan gedaan om Marco op te lappen, maar al snel in de tweede helft bleek dit niet vol te houden voor onze captain. Sjoerd schoof naar het centrum en Marvin verving Marco verdienstelijk. De tweede helft was meer timide dan de eerste helft, met ook een minder aantal kansen voor beide teams. Juliana kreeg nog een goede kans, toen een corner via Nathan toch voor het doel belandde. Jeroen was er snel bij om de bal voor de doellijn weg te werken.

Orion ging nog wel op zoek naar de 1-2, maar deed dit vaak net te gehaast. Orion kreeg nog een grote kans, tot Vince de bal hard richting het doel schoot. De bal leek voorlangs te gaan, maar Tijn probeerde de bal nog binnen te werken. Helaas raakte de boomlange verdediger hem verkeerd, waarna de keeper de bal eenvoudig op kon pakken. In de slotfase was er nog een rode kaart voor Juliana. Mitchell Nguyen had zijn eerste gele kaart al op zak, toen een reünie tussen hem en Sam de tweede gele kaart opleverde. Sam was al weg met de bal, waarna Mitchell hem vloerde. Het leverde onze oude linksback wel een verhaal in de Gelderlander van vandaag op. Gelukkig kon iedereen er na de wedstrijd wel om lachen, maar Orion had graag de drie punten meegenomen. Aanstaande zondag ziet Orion u graag weer, bij de tweede thuiswedstrijd van het seizoen. Dan is SV Venray de tegenstander.

Foto's: Ruurd Jellema