Orion sleept er een punt uit in Meerssen

Door Lars van den Broek 28 november 2022

Zondag vertrok Orion om 11u30 voor de uitwedstrijd in Meerssen. De plaatselijke SV heeft 2 jaar zonder eigen kantine gezeten, wegens een noodlottige brand, maar vorige maand hebben zij de deuren weer geopend van een splinternieuwe accommodatie. De ontvangst was al even hartelijk als vorig seizoen, inclusief de plaatselijke vlaaien. Maar Orion zocht natuurlijk naar de kers op de taart, een goed resultaat in Zuid-Limburg. Opvallend veel publiek had het sportpark weten te vinden, waarvoor dank! Onder andere ook dankzij Paul en Ellen (ouders van Sam Huismans) die enkele Orion fans ontvingen in hun café D’r Pley in Noorbeek. Een aanrader als u eens in Zuid-Limburg rondrijdt.

Maar goed, de wedstrijd. Orion trapte af met de volgende 11 spelers: Natan van Valkenhoef; Jeroen van de Wetering, Tijn Jellema, Marco Loen, Sjoerd Freriks; Jevrin Nuñez, Frenk Wouterse, Vince Alberts; Sam Huismans, Sid Hermens, Noud Jilesen. Op de bank zaten Daan Stjepanovic (K, O19), Marvin Thomasia, René Willemse, Julian Eisenberg (O19), Max Cornelisse & Ischa Perquin.

Helaas vertoonde de openingsfase een zelfde spelbeeld als de wedstrijd van het vorige seizoen. Een dynamisch SV Meerssen, met veel creativiteit en loopvermogen op het middenveld, overrompelde Orion in het eerste half uur. Een goed ingespeelde linkerkant van Meerssen, leverde Orion veel moeilijkheden op. Ook de tweede ballen vielen vaak in de voeten bij de Limburgers, waardoor Orion moeilijk in haar spel kwam. Na enkele grote kansen voor Meerssen, die niet werden benut, was het na ongeveer 20 minuten toch raak. Een corner viel in een scrimmage stil rond de penaltystip. Een Meerssen been wist de bal als eerste richting doel te werken, waar de spits (hangend in Marco zijn armen) met een slim hakje Natan te verschalken: 1-0. Vrij snel daarna volgde ook de 2-0. Jeroen werd aan de rechterkant ingespeeld, waarbij hij onder druk kwam en de bal terugspeelde naar Natan. Echter werd Jeroen ook omver gelopen, maar het fluitje bleef uit. De terugspeelbal bleek te kort, waarna de oplettende Meerssen spits de bal onderschepte en richting Natan ging. Hij ging onze doelman voorbij, maar ging ook naar de grond. De penalty werd benut: 2-0.

Op de werklust was weinig aan te merken, op een zwaar grasveld bleef Orion zich kranig weren. Om de schade tot de rust te beperken, bleef Orion het restant van de 1e helft wat behoudender spelen. Echter volgde er voor de Oranje-Witten nog één uitbraak. Een goede diepe pass op Sid Hermens werd door onze spits op waarde geschat. Op duelkracht wurmde hij zich het zestienmetergebied binnen, waar hij ten val kwam. De scheidsrechter beoordeelde het als een overtreding van de verdediger, de bijbehorende penalty werd feilloos binnengeschoten door Sam: 2-1.

In de tweede helft gooide Orion het over een andere boeg. Max verving Frenk en Noud kwam Sid meer ondersteunen voor het doel. Direct na rust wist Natan een gevaarlijke kans te keren met zijn voeten. Orion bleef daardoor in de wedstrijd, maar een eerdere lange bal leverde niet direct grote kansen op. Het spelbeeld veranderde wel, Meerssen was niet meer zo dominant naar mate de tweede helft vorderde. Orion bracht Ischa voor Sjoerd en onderstreepte daarmee waar het naar op zoek ging, een resultaat. Een vrije trap aan de rechterkant van het veld werd in de zestien geslingerd door Sam, waar Tijn de bal terug voor het doel wist te koppen. Als een echte spits zat Sid er het snelste bij en werkte de bal hard tegen de touwen: 2-2. Nadat duidelijk werd dat AWC op eigen veld achter stond tegen EVV (0-2 eindstand), koos Orion eieren voor haar geld. René kwam de verdediging versterken, hij verving de moegestreden Noud. Meerssen kreeg nog twee grote kansen tegen, waarbij Natan zich twee keer kon onderscheiden. Zijn eerste redding was op een hoge bal, die hij onder de lat vandaan wist te tikken. De daaropvolgende corner wist hij laag uit de hoek te plukken. Zelf kreeg Orion nog een klein kansje via een scrimmage. Maar dit was te veel van het goede geweest. Orion heeft zich knap weten terug te knokken, tegen een goede ploeg. Wederom werd er niet verloren op gras, die zelfbenoemde vloek mag dus ook terug in de kast. Volgende week onze derde en laatste test op natuurgras van dit jaar, AWC uit. Iets dichterbij, hopelijk nog meer steun van ons Orion publiek, graag tot dan!

Foto's: Ruurd Jellema