Orion schiet zichzelf in de voet

Door Harrie van Ooijen 25 maart 2019

Orion miste Jevrin Nunez in de opstelling. Jevrin heeft tegen Concordia Wehl zijn hand gebroken en is zeker vier weken uitgeschakeld. Ook Noud Jilesen, Orion’s come back kid, ontbrak door een vakantie.

Orion startte goed op sportpark de Ijselweide in Ulft. In het eerste half uur tastten beide teams elkaar af. Veel middenveldspel, weinig kansen en mogelijkheden. In de 43e minuut pakt Tim van den Hurk zijn tweede terechte gele kaart door een aanvaller van de thuisploeg ter hoogte van de middenlijn en de zijlijn te torpederen. Wetende dat je al geel hebt was dit een nogal roekeloze en absoluut onnodige actie van Tim. Enige minuten later kreeg SDOUC een corner. Die werd laag voorgegeven en belandde in het doel nadat een speler van Orion over de bal maaide. Dit was vlak voor rust een tweede gevoelige tik. De eerste helft was een gelijk opgaande strijd gebleken die door Orion ongelukkig werd afgesloten. Tegelijkertijd speelde Orion wel met weinig bezieling en overtuiging. Terwijl er toch zoveel belangen op het spel stonden.

De gehele tweede helft speelde Orion met 10 man en deed dat ineens wel met vuur en overtuiging. Eigenlijk stond SDOUC de gehele tweede helft onder druk van de 10 van Orion en kreeg het meer mogelijkheden en kansen dan de thuisploeg. Dat kwam vooral omdat laatste man Marco Loen opschoof naar het middenveld en daar het ondertal goedmaakte. In de 49e minuut al schiet Marco Loen de bal van 20 meter keihard op de lat. Daar hadden we pech. In de verdediging moesten we risico’s nemen en één op één gaan spelen. Marvin Thomasia ging centraal achterin spelen nadat hij rond de 60e minuut voor aanvaller Niels Weeink in de plaats was gekomen. De andere centrale verdediger, Vince Stans,  schuift  het laatste kwartier twee linies naar voren en gaat spelen naast spits Noek Beers. Orion wordt steeds dreigender e gevaarlijker maar toch voltrekt zich aan de andere kant in de Orion-verdediging een drama: De nieuwe centrale man bij Orion, Marvin Thomasia, neemt het risico een Ulftse aanvaller uit te spelen. Dat mislukt jammerlijk en volkomen tegen de verhouding in staat SDOUC zo maar op 2-0. Of moet je zeggen, als je van dergelijke grote fouten maakt dan verdien je niet gelijk te spelen of te winnen?

Vlak voor tijd mag Orion een penalty nemen wegens hands van een Ulftse verdediger. Noek Beers slaagt er niet in keeper Melvin Kersten te passeren. Hij plukt de bal geweldig uit de linker benedenhoek.

Orion verliest vandaag de wedstrijd, niet van SDOUC maar van zichzelf helaas.

Enige lichtpuntje van vandaag: ook concurrenten Spero en DCS verliezen hun wedstrijden, maar SDOUC is wel tot op drie punten genaderd.

Orion gaat nog 6 finales spelen. Te beginnen zondag as. in Didam tegen DVC’26.

Kom Orion steunen. Het elftal heeft uw steun nodig.

Orion speelde tegen SDOUC met de volgende spelers:
Pim van Limbeek (k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen(av), Vince Alberts, Luuk Langeveld (72 Mick Alberts),Vince Stans, Alex Kwieman, Tim van den Hurk,  Noek Beers. Niels Weeink

Verder op de bank:
Mitchell Nguyen, Vince van Gelder, Tom Hafkenscheid