Orion pakt laatste drie punten van 2022 (video)

Door Lars van den Broek 13 december 2022

Orion heeft haar laatste competitiewedstrijd van 2022 winnend weten af te sluiten. Na een comeback van RKZVC, kopte Sjoerd Freriks Orion in de 88e minuut naar de drie punten. Orion startte in dezelfde formatie als tegen AWC, alleen de voornaam van onze derde middenvelder klonk anders. Natan van Valkenhoef; Jeroen van de Wetering, Tijn Jellema, Marco Loen, Sjoerd Freriks; Frenk Wouterse, Jevrin Nuñez, Mick Alberts; Sam Huismans, Sid Hermens & Noud Jilesen. Op de bank zaten ingewikkeld in dekens: Daan Stjepanovic (K, O19), Marvin Thomasia, René Willemse, Thijs Veldhorst (O19), Julian Eisenberg (O19) & Jim Alberts.

Orion startte sterk aan de wedstrijd. Uit het aanvallende veldspel, volgde het eerste half uur ook vele corners. Kopballen van Tijn (2e minuut, naast), Frenk (tweemaal op de doelman) en Sjoerd (over het doel) dienden al als waarschuwing voor onze gasten uit Zieuwent. Sam kwam het dichtstbij, met een knap schot richting de korte hoek. Helaas trof zijn schuiver de paal. Na een half uur was het wel raak, wederom uit een corner kwam het gevaar. Sam slingerde de bal voor het doel, waarna Tijn de bal diagonaal terug kopte richting de verre hoek. De doelman was kansloos, maar ook de verdediger op de doellijn wist een doelpunt niet te voorkomen; een terechte 1-0 voorsprong.

Orion wist dat het scherp moest beginnen aan de tweede helft, in Wijchen volgde vorige week te snel na rust al de gelijkmaker. Ditmaal was het andersom. Al in de 48e minuut wist Sam een matig weggewerkte bal van RKZVC om te zetten in een doelpunt. De bal stuiterde een meter of 20 voor het doel, waarna Sam (na aanmoediging van teamgenoten) niet twijfelde en de bal direct op de pantoffel nam. De bal verdween mooi in de hoek van het doel, de keeper was kansloos. Een technisch knappe goal van onze rechtsbuiten.

Na dik een uur voetballen vergat Orion het duel op slot te gooien. Een vlot lopende aanval kwam terecht aan onze rechterkant. Jeroen chipte de bal knap voor het doel richting de tweede paal. Sid wist de bal richting de korte hoek te koppen, maar de keeper stond al goed gepositioneerd en wist de bal te vangen. Vlak daarna zorgde RKZVC voor de aansluitingstreffer. Een één-twee op het middenveld werd gevaarlijk nadat de spits van RKZVC was doorgelopen richting het doel. De bal werd achter onze verdediging gelegd, waarna de aanvaller de bal over de uitkomende Natan wist te lobben: 2-1. Orion bleef geduldig voetballen en gaf weinig weg, maar de wedstrijd bleef spannend door de minimale marge. RKZVC wist nog één kans te creëren, in de 83e minuut zorgden zij voor een overtalsituatie aan onze linkerkant. De aanvaller dribbelde onze zestienmeter binnen en maakte zichzelf met een korte kapbeweging knap vrij. Met een schuiver wist hij Natan in de korte hoek te verschalken: 2-2.

Orion gaf niet op en ging op zoek naar de overwinning. Deze werd gevonden, natuurlijk door een corner. Echter leek dit de minst gevaarlijke corner van de dag te worden, aangezien de bal al voor de penaltystip stuiterde. Echter ging de bal langs alles en iedereen en kopte Sjoerd attent de 3-2 binnen. Daarmee hielden de oranje-witten de drie punten op sportpark Mariënbosch. Aanstaande donderdag echt de laatste wedstrijd van 2022: de bekerwedstrijd tegen Terschuurse Boys, om 20u00. Graag tot dan!

Videoverslag: Roeland van Gent