Orion Old Stars nodigt uit voor een potje voetbal

Door Harrie van Ooijen 20 september 2019

Tussen 15 en 29 sepember as. worden er in Nederland tal van sportactiviteiten georganiseerd voor 55+ -ers. Het nationale ouderenfonds is een belangrijke initiatiefnemer bij deze sportactiviteiten. Dit fonds heeft o.a vier jaar geleden in samenwerking met de KNVB op vele plaatsen in het land voetbal-activiteiten opgezet speciaal voor ouderen. Belangrijkste doelen daarbij zijn het promoten van gezond gedrag voor ouderen en het bestrijden van eenzaamheid onder ouderen.

Met deze doelen werd het “walking football” voor ouderen geïntroduceerd op vele plaatsen in Neder-land. In Nijmegen stond de wieg voor deze bijzondere tak aan de voetbalstam bij NEC op de Goffert. De meeste voetbalwandelaars, ook wel “Oldstars” genoemd, die nu bij sv Orion spelen, zijn drie jaar geleden met wandelvoetbal bij NEC begonnen en hebben na een jaar NEC onderdak gevonden bij onze club.

Jan Peters, in de jaren 60 ook al lid van ( toen nog ) Orion Boys, verhuisde mee naar Orion. “Hans Loen heeft toen de wandelvoetballers bij Orion geïntroduceerd en is sindsdien ook Old Star bij Orion. Er spelen nu, aldus Jan Peters, een 25-tal oudere mannen bij de club die elke donderdag gedurende het voetbalseizoen onderlinge partijtjes spelen volgens de regels van het “walking football”. “Eerst drinken we gedurende een half uur koffie en bespreken we de belangrijkste voetbalgebeurtenissen en –resultaten van het weekend ervoor op de velden van NEC, Orion en Juliana bijvoorbeeld. Daarna kle-den we om en gaan we de warming up doen onder deskundige leiding. Vervolgens spelen we een uur lang een paar fanatieke onderlinge potjes. Na afloop gaan we onder de douche en gaan we nog even wat drinken in de kantine of gaat iedereen zijn eigen weg. Naast die onderlinge partijtjes spelen we gedurende het seizoen een vijftal toernooien in het land. Hoe langer we samen spelen hoe hechter de onderlinge band wordt natuurlijk”.

Jan Peters heeft nog een oproep tot slot. “Wij nodigen alle geïnteresseerde 55 plussers, mannen én vrouwen, Orion-leden en niet –leden uit om bij ons kennis te komen maken met deze mooie vorm van voetbal voor ouderen. Kom kijken op donderdagochtend 26 september op Orion’s prachtige accom-modatie “Mariënbosch of doe een keer vrijblijvend mee. We leggen je graag de aangepaste regels uit die gelden bij walking football. Je bent van harte welkom”.