Orion krijgt niet wat het verdient

Door John Brits 15 april 2019

Het waren uitstekende condities, die ons met vertrouwen de fraaie accommodatie van het Zevenaarse DCS deden betreden. Het zonnetje scheen, de temperatuur was prima voor een mooie partij voetbal, het kunstgras en de vele Orionisten gaven een thuisgevoel, kortom, onze verwachtingen waren hooggespannen.
In de bestuurskamer kregen we de historie van de club te horen. In het begin van de vorige eeuw werd TVV (Turmac Voetbalvereniging) opgericht naar de plaatselijke sigarettenfabriek (toen kon dat nog). In 1948 greep het episcopaat in, toen er meerdere niet-katholieken lid werden. De vereniging moest RK worden. Turmac was het hier niet mee eens, trok zich terug en de naam werd veranderd in Door Combinatie Sterk, om andersdenkenden ook welkom te heten. Toch kregen de niet-katholieken in de beginjaren geen stemrecht en ze mochten geen bestuursfuncties bekleden.

Voor de wedstrijd werd één minuut stilte gehouden om de vader van Mitchell Nguyen te herdenken.
Orion begon goed aan de wedstrijd: twee voorzetten van René bereikten Noek, die de eerste keer net naast kopte en de tweede keer op de uitstekende keeper Desley ten Westenend stuitte. Wij bleven aanvallend spelen, maar halverwege de eerste helft verspeelde Vince Stans op het middenveld de bal, waarna Robin van Ussen met een fantastisch schot van zeker 30 meter onze keeper Pim, die ver voor zijn goal stond, verraste. Gelukkig wisten wij net voor rust het evenwicht te herstellen: een vrije trap van Tim ging nog net naast, twee minuten later was het wel raak: Luuk werd gelanceerd, hij rende langs twee verdedigers, passeerde de keeper en liep ongehinderd binnen.

In de tweede helft regen de Orion-kansen zich aaneen: uit een voorzet van Tim schoot Luuk over, de volgende actie leverde een ware slapstick op: de bal ketste enkele malen op en neer tussen het hoofd van Vince Stans en de voet van Noek, maar wonderlijkerwijze verdween de bal niet in het DCS-doel. Vervolgens waren het Luuk en Noek, die oog in oog met de keeper de bal net naast schoten. Net toen we begonnen te wanhopen was het wederom Luuk die na een paar fraaie bewegingen de bal onberispelijk in de verre hoek schoof. Bij één van de schaarse aanvallen van DCS kwam de bal ongelukkig tegen de hand van Tim. Serge de Vries verzilverde de toegekende penalty en zo was het tegen de verhouding in weer gelijk. DCS begon te geloven in een goede afloop en kreeg in de slotfase ook enkele kansen. Het slotakkoord was weer voor Orion: in de laatste seconde bereikte een voorzet van de ingevallen Niels de vrijstaande Noek die echter rakelings over kopte. Zo kwam er een einde aan een wedstrijd die van Orionzijde veel strijd liet zien, resulterend in een fiks aantal kansen. Als de afwerking nog kan worden verbeterd, kunnen we de resterende vier wedstrijden met vertrouwen tegemoet zien.

De opstelling: Pim van Limbeek, René Willemse (80 Marvin Thomasia), Vince van Gelder, Vince Stans, Jeroen van de Wetering, Alex Kwieman, Tim van den Hurk (85 Niels Weeink), Naud Bernards, Vince Alberts, Luuk Langeveld, Noek Beers.