Orion knokt zich naar de overwinning

Door Lars van den Broek 30 januari 2023

Orion heeft ook haar tweede wedstrijd in 2023 winnend weten af te sluiten. In de achterhoek bij Sportclub Silvolde wist Orion een achterstand om te buigen naar een 1-2 overwinning. Tijn Jellema kroonde zich tot de matchwinner met zijn kopbal in de 76e minuut. Orion startte in de volgende formatie: Natan van Valkenhoef; Jeroen van de Wetering, Tijn Jellema, Sjoerd Freriks, Marvin Thomasia; Jevrin Nuñez, Frenk Wouterse, Mick Alberts; Sam Huismans, Sid Hermens & Noud Jilesen. De selectie werd gecomplementeerd door René Willemse, Ischa Perquin, Alex Kwieman, Jim Alberts, Beer Bruins (K, O19) & Mees Hermsen (O23).

Orion wist wat ze te wachten stond, een fysieke wedstrijd met veel strijd en inzet vanuit de Silvoldenaren. Zonder dat Orion echt in de problemen kwam, kregen ze niet direct grip op de wedstrijd. Te vaak zat er in onnauwkeurigheid in de passing of werden de belangrijke duels verloren. Silvolde legde veel energie in het drukzetten en Orion wist hier niet onderuit te voetballen. Na 25 minuten voetballen lukte dit wel. Tijn wist Mick te bereiken met een mooie pass, waarna de bal via een combinatie over de rechterkant terecht kwam bij onze spits. Sid dacht geen twee keer na en schoot de bal direct op doel, waar de Silvolde doelman de bal onder zijn benen wist terug te vinden. Het was de enige kans van Orion in de eerste helft. Silvolde drong wat meer aan, maar op enkele vroege voorzetten kwamen de Nijmegenaren niet in gevaar. Tot vlak voor rust: een lange bal leek richting de zestienmeter te stuiteren, maar niet hard genoeg voor Natan om de bal binnen zijn doelgebied de bal te mogen pakken. Natan probeerde het nog te herstellen, maar de aansprintende Silvolde spits wist de bal te blokken. Zijn schot eindigde nog op de paal, maar de rebound werd aangenomen op de 5 meter en in de hoek geschoten. Frenk dook nog op de lijn richting de bal, maar kon met zijn hoofd het doelpunt vlak voor rust niet voorkomen; 1-0.

In de rust wist Orion wat er nodig was om het nog om te kunnen draaien. Fellere duels, meer strijd en de ruimtes op de zijkanten benutten. Het eerste kwartier na rust was direct duidelijk wat de intenties van Orion waren. De oranje-witten gingen nadrukkelijk op zoek naar een snelle gelijkmaker. Ischa liep ook al direct warm om in te kunnen vallen als nieuwe aanvalskracht. Vlak voor deze wissel, was daar nog een Orion corner. Waar ieder zijn ogen dan snel richt op Tijn, heeft Orion natuurlijk meerdere ijzers in het vuur met Sjoerd, Jeroen, Sid en.. Noud! Onze inlopende nummer 11 wist de bal bij de eerste paal knap op doel te koppen, waarna de Silvolde verdediger de bal niet meer uit het doel wist te koppen; 1-1.

Noud ging Sid in de as versterken, Ischa kwam erin voor Mick om als linkeraanvaller te gaan fungeren. Ischa wist de ruimtes achter de verdediging goed te benutten en bleek direct een gevaar voor Orion. In de 76e minuut was er een vrije trap op ongeveer 40 meter van het doel. Ik zal u het gesprek in de voorbespreking over dit soort standaardsituaties onthouden, maar het bleek niet voor niks geweest te zijn. De bal werd door Sam hoog richting de penaltystip geslingerd, waar de Silvolde doelman met veel geschreeuw aankwam om de bal uit de lucht te plukken. Tijn had andere plannen en besloot zijn sprongkracht te meten met de keeper. Zoals de bijgevoegde foto al doet vermoeden, won onze nummer 24 het luchtduel en viel de bal met een mooie boog in het doel; 2-1. Het beloofde een spannend laatste kwartier te worden, maar in de 82e minuut werd een Silvolde speler met een tweede gele kaart van het veld gestuurd. Echter wist Silvolde toch nog twee kansen te creëren, maar door lang te wachten bij twee 1 op 1 situaties kwam Natan hier beide keren als winnaar uit het duel. Daarmee wist Orion de comeback af te ronden met 3 punten als resultaat, een knappe overwinning!

Longa'30 verloor op eigen veld (ook in de achterhoek) van Juliana'31, de tegenstander voor Orion van aanstaande zondag. Orion en Juliana'31 doen beide mee om de tweede periode, maar Orion gaat het duel zondag aan als trotse koploper van de 4e divisie. De bussen ontmoetten elkaar nog, op de terugweg vanuit het oosten. Zondag ontmoeten ze elkaar weer, om 14u00 zal er dan worden afgetrapt. Het belooft een mooie wedstrijd te worden, hopelijk zien we u daar!