Orion in middenmoot na winst tegen Udi 19 (+video)

Door Harrie van Ooijen 27 september 2021

Gesterkt door de duidelijke en zeer verdiende thuisoverwinning op EHC vertrok Orion met goede moed naar Uden voor de wedstrijd tegen UDI'19. Het verslag van de wedstrijd tegen Moerse Boys op de UDI-site leverde nog een extra motivatie op: in dat verslag blikt de schrijver vooruit naar de wedstrijd tegen Orion, “een laagvlieger” uit Nijmegen. Had hij of zij beter niet kunnen doen natuurlijk na 4 competitiewedstrijden. Je zou kunnen zeggen dat zo’n kwalificatie wat hoog van de toren geblazen is. Weliswaar leed Orion 5 jaar geleden een kansloze 5-0 nederlaag tegen UDI in het bekertoernooi maar sinds die tijd is er veel verbeterd in het voetbal van de oranje-witten uit Nijmegen en dat heeft iedereen kunnen zien die aanwezig was op het sportpark aan de Parklaan.

Udi’19 kwam weliswaar in de derde minuut al op voorsprong door Roald van Hout, maar enige minuten later scoorde Orion de gelijkmaker via een mooie uit een corner ingekopte bal door verdediger Tijn Jellema. De corner was van Mick Alberts en die zou in het verdere verloop nog meer van zich laten horen. Vijf minuten later scoorde Mick zijn doelpunt uit een mooi opgezette aanval; Frenk Wouterse legde de bal secuur voor op het hoofd van onze spits Noud Jilesen die Mick een niet te missen kans bood. Dat deed Mick ook niet maar zijn doelpunt, met het scheenbeen geproduceerd, zal niet gauw een schoonheidsprijs verdienen .Gelukkig tellen ook die doelpunten even hard. UDI’19 had al een minuut of 20 geen gevaarlijke momenten gesticht maar in minuut 40 kwam er één: de goed leidende scheids, dhr Kok uit Maastrcht, legde de bal even buiten Orion’s strafschopgebied en Roald van Hout schoot de vrije trap prachtig in de rechterkruising. Dat was de 2-2. Maar dat was niet de ruststand, want het was Marvin Thomasia die vlak voor rust de 2-3 op het bord zette.

Na de thee probeerde UDI’19 de druk te verhogen op het Oriondoel maar dat leidde nagenoeg tot geen gevaarlijke situaties. Het tempo dat UDI’19 ontwikkelde lag zo laag dat Orion telkens gemakkelijk en tijdig in kon grijpen. Twintig minuten voor tijd stoomde linkerdediger en gelegenheidsaanvoerder René Willemse over de linkerflank op en bediende Mick Alberts die deze keer de bal vol op de linkerbeen nam en de 2-4 aantekende. René verving aanvoerder Marco Loen die ziek in Nijmegen moest achterblijven. Hierna krabbelde de wedstrijd naar zijn einde. Orion hoefde niet meer en UDI’19 kon niet meer. De wedstrijd was gespeeld en kende in Orion een verdiende winnaar.

Opstelling Orion:
Stan Bruijsten, Marvin Thomasia, Jeroen van de Wetering, Jevrin Nunez, Mick Alberts, Vincent Alberts, Noud Jilesen, Frenk Wouterse, René Willemse, Sjoerd Freriks, Tijn Jellema.

Op de reservebank:
Mitchell Nguyen, Tom Gerrits, Doeke Hamminga, Gijs Walthaus, Luc Gietelink.

Bekijk hier de samenvatting van de wedstrijd via Dtv Nieuws >