Orion houdt Halsteren van zich af (+video)

Door Lars van den Broek 16 mei 2022

Na de nederlaag in en tegen Meerssen, betrad Orion gisteren weer haar eigen, vertrouwde kunstgrasveld voor de wedstrijd tegen Halsteren. Door de schorsing van Noud Jilesen kreeg Ischa Perquin de kans in de basis. Ondanks het mooie weer en de strijd om een nacompetitieplaats, was het gisteren rustig op sportpark Mariënbosch. Dit had natuurlijk te maken met een ander elftal, dat toevallig ook streed voor een plek in de play-offs. Maar het aanwezige publiek bij Orion heeft zeker kunnen genieten van een goede wedstrijd.

Halsteren maakte direct na het startsignaal al duidelijk geen open huis te gaan houden in Nijmegen. Hoewel Halsteren de ‘jager’ was, wachtten zij rustig hun kan kansen af in de openingsfase. Hierdoor kreeg Orion de ruimte om het spel te maken, zonder dat dit direct tot grote kansen leidde. Na een klein kwartier begon Orion steeds meer aan te dringen. Via Vince Alberts en Sam Huismans creëerde Orion steeds meer dreiging voor het doel. Sam Huismans kwam goed naar binnen en bediende Vince Alberts op de rand van het 16-metergebied, maar die schoot helaas over.

Sam zelf kwam ook tot een goede schietkans, maar deze ging net naast. Tot de (nodige) drinkpauze was de enige kans voor Halsteren een snel genomen vrije trap, waarna de poging van spits Fouad Idabdelhay onschadelijk werd gemaakt door Stan Bruijsten en Tijn Jellema. Na de drinkpauze was de eerste kans wederom voor Orion. Een goede vrije trap vanaf de middenlijn werd op waarde geschat door Tijn Jellema, die de bal maar net over het doel kopte. Halsteren kwam er na bijna 40 minuten voor het eerst goed uit met een vlotte counter over onze rechterkant. Na een diepe bal ging oud NEC-speler Jasper Waalkens op ons doel af. Hij kwam van de achterlijn terug naar binnen en schoot hem vanaf de punt van het vijfmetergebied in de korte hoek, op de buitenkant van de paal. Orion bleef echter de bovenliggende partij en creëerde steeds meer en grotere kansen. Het slotakkoord van de eerste helft was voor Gijs Walthaus. Zijn schot van een meter of 12 leek laag in de korte hoek te verdwijnen, maar ging toch langs de verkeerde kant van de paal over de achterlijn.

Met een 0-0 ruststand was Orion zeker niet ontevreden, maar er waren toch ook mogelijkheden voor een overwinning op Halsteren. In de tweede helft lieten de Nijmegenaren direct zien hier vol voor te willen gaan. Eerst schoot Gijs Walthaus een goede voorzet van Vince Alberts van dichtbij recht op de keeper, daarna ging Sam Huismans klaar staan voor wederom een corner. Tijn Jellema kopte deze voorzet bij de tweede paal knap binnen in de korte hoek; 1-0.

Orion bleef aandringen en Gijs Walthaus versierde een strafschop door goed weg te draaien bij twee tegenstanders. De scheidsrechter zag het standbeen van onze spits onderuit geveegd worden, waardoor de penalty werd toegekend. Deze werd echter gepakt door de doelman, tot twee keer toe. Ook de rebound van Ischa Perquin wist hij te keren.

Halsteren vocht zichzelf hierna terug in de wedstrijd en werd een stuk sterker dan in de eerste helft. Dit resulteerde in de 1-1, na een uur voetballen. Een ingooi belandde via enkele korte passes bij een middenvelder van de Brabanders, die via de voet van Marco Loen raak schoot. Orion wist echter binnen 5 minuten al met een antwoord te komen. Na goed wegdraaien ging Ischa Perquin richting het doel, om daar eerst nog drie Halsteren-spelers te passeren. Op doorzettingsvermogen was hij daarna als eerste bij de bal en schoof deze rustig langs de keeper; 2-1.

Een kwartier voor tijd werd de net op tijd terug gestapte Idabdelhay diep gestuurd. De pass vertraagde via een stuit, waarna de spits hem over de doelman heen wipte; 2-2. Na wissels van de moegestreden Ischa, Sam en Gijs, kwamen Tom Gerrits, Vince Stans & Jesse van Benthem (O19) binnen de lijnen. Halsteren zette nog eens aan en met succes. In de 90e minuut kopte een middenvelder van Halsteren zijn tweede goal binnen, na een goede voorzet van de rechtsbuiten.

Orion verdediger Tijn Jellema ging direct bij de aftrap al bij de middencirkel staan. Een laatste offensief werd ingezet. Een weggewerkte bal werd op 20 meter van het doel opgepikt door Jesse van Benthem, die zijn weg naar het doel inzette. Hier werd hij dusdanig gehinderd, dat Tijn Jellema vanaf de rand zestien aan mocht leggen voor een vrije trap. Deze schoot hij feilloos in de korte kruising, over de muur. In de allerlaatste secondes kreeg Orion zelfs nog één kans. Tom Gerrits hield de bal goed binnen en stuurde Vince Alberts daarmee de hoek in. Hij kreeg de bal voor bij de eerste paal, waar de verdediger van Halsteren hem op zijn eigen doellat verwerkte. Een zeer attractieve tweede helft leverde Orion dus 1 punt op, maar de ‘winst’ van de dag is dat achtervolger Halsteren op 3 punten werd gehouden. Op naar een vrij weekend voor de spelers, zij trekken op Hemelvaartsdag weer ten strijde met een uitwedstrijd bij Moerse Boys.

Foto's: Ruurd Jellema

Videoverslag: Roeland van Gent