Orion goede tweede 'Beste Jeugdopleiding' amateurs

Door Desiree van Steenveldt 11 mei 2018

“We grijpen net naast de eerste plaats in de verkiezing voor Beste Jeugdopleiding bij de Rinus Michels Awards. Maar de erkenning voor het ingezette beleid voelt fantastisch: onze jeugdopleiding behoort tot de drie beste van de Nederlandse amateurclubs”, onderstreept hoofd jeugdopleiding Maarten van Helvoirt. “Ik ben supertrots op al onze jeugdtrainers en ondersteunend kader die deze erkenning dubbel-en-dwars verdienen.”

Tijdens het Nederlands Trainerscongres op 11 mei 2018 maakte de jury de winnaars bekend. Naast SV Orion waren ook DZC’68 uit Doetinchem en Westlandia uit Naaldwijk genomineerd voor deze award. Westlandia ging er uiteindelijk met de Award vandoor. Het vakblad ‘De Voetbaltrainer’ is initiatiefnemer voor de jaarlijkse verkiezing, die door de KNVB en de trainersbonden ondersteund wordt.

Prachtig juryrapport
Het juryrapport is er één om trots op te zijn. Maarten somt op waarom de KNVB Orion genomineerd heeft. “De bond prijst het brede voetbalaanbod voor de jeugd – breedtesport, selectievoetbal, meidenvoetbal – en het  goede opleidingsplan met een duidelijke visie die onder dit aanbod liggen. Bovendien brengen onze selectietrainers dit opleidingsplan daadwerkelijk in praktijk en begeleidt Orion hen hier actief bij. Verder heeft Orion een ontwikkelgerichte houding wat blijkt uit onze recente KNVB certificering tot ‘Lokale jeugdopleiding’, maar ook uit de snelle implementatie van nieuwe spelvormen zoals die bij de O8- en O9-jeugd zijn ingevoerd. Tot slot is jury positief over het uitstekende pedagogische klimaat binnen Orion”, noemt Maarten. “De selectieteams hebben elk een trainer met een pedagogische achtergrond zoals PABO of ALO en de trainers krijgen van Quincy Elvira (methodologisch adviseur) een goede coaching hierin”, legt Maarten bevlogen uit. “Overigens kijkt de bond bij de beoordeling naar het gehele jeugdbeleid binnen de vereniging, maar meten ze de prestaties vooral af aan het selectievoetbal. Binnen Orion streven we er naar om onze opleidingsprincipes ook zo veel mogelijk door te trekken naar alle jeugdteams.”

Wat zijn dan de pijlers onder de jeugdopleiding van Orion?
Maarten licht het opleidingsplan toe: “Ons opleidingsbeleid stoelt op drie hoofdpijlers:

1.        De didactische principes (pedagogisch leerklimaat): de trainers werken volgens vijf didactische principes. Zo geven we kinderen de ruimte om fouten te maken, stellen de trainers doelen met de kids die uitdagend, maar niet onbereikbaar zijn. We stellen vragen in plaats van direct het antwoord te geven en we plaatsen kinderen in een groeimindset. Quincy Elvira – van huis uit onderwijskundige – geeft de trainers een goede begeleiding hierin. Via een vaste methode toetst hij de didactische vaardigheden en geeft hij de trainers feedback. En in op het veld checken we of de trainers deze didactische principes juist hanteren.
  2.        De Orion voetbalprincipes: deze voetbalprincipes hebben we samen met PSV uitgewerkt en zijn natuurlijk het geheim van de smid. Elke zes weken bespreken we tijdens de trainersvergadering twee voetbalprincipes waar we de komende periode op trainen: één aanvallend en één verdedigend (of omschakel-)principe. Als het goed is herken je een Orionteam blindelings aan de spelintentie op het veld.
  3.        De handelingssnelheid: dit zijn de vaardigheden die elke voetballer moet beheersen om invulling te kunnen geven aan de voetbalprincipes. Deze zijn onderverdeeld in technische vaardigheden (passen, ingooien, dribbelen, etc.), fysieke vaardigheden (denk aan lenigheid, bewegingssnelheid, uithoudingsvermogen) en cognitieve vaardigheden (spelinzicht, timing, lerend vermogen en zelfreflectie).”

Van selectie- tot breedtesport
“Het opleidingsplan hebben we volledig uitgeschreven met ondersteuning van PSV. Deze principes voeren we zo veel als mogelijk door binnen de hele vereniging. Met de selectieteams werken we hier al mee, maar we gaan dit ook vertalen naar praktische hulpmiddelen en via de train-de-trainers-methode richting de overige teams”, schetst Maarten het toekomstperspectief.

Topteam
“De nominatie voor de Rinus Michels Award voor Beste Jeugdopleiding draag ik dan ook graag op aan onze selectietrainers. Zij tonen zo veel commitment bij het opleidingsplan, ze helpen en coachen elkaar fanatiek, lopen met elkaar mee. Ze zijn zeer gemotiveerd en leergierig en zetten zich ook buiten de selectietrainingen in voor allerlei activiteiten van de club.  Echt een topteam waar de club trots op mag zijn! En natuurlijk feliciteren we Westlandia met het winnen van de Award. Het is mooi om te zien hoe amateurclubs zo professioneel bezig zijn met de ontwikkeling van voetbalkwaliteit in Nederland”, besluit Maarten zijn verhaal.