Orion boekt verdiende overwinning in Hengelo

Door Harrie van Ooijen 29 september 2019

Vandaag, zondag 29 sept.2019, werd de  eerste driepunter behaald in de uitwedstrijd tegen Tubantia uit Hengelo (Ov.).

De wedstrijd ontbrandde niet onmiddellijk. Beide partijen besnuffelden elkaar en dat leidde niet tot spannende scenes in de doelgebieden. Beide teams hadden hun eerste wedstrijd verloren en zullen door de trainers tot enige voorzichtigheid zijn gemaand. In de 14e minuut werd Orion’s rechtsback, Jeroen vd Wetering vervangen vanwege een hamstringprobleem. Jevrin Nunez ging op de rechtsbackpositie spelen,  en Mick Alberts nam de middenveldpositie over van Jevrin.

Orion begint een overwicht te ontwikkelen vanaf de 25e minuut en behoudt dat eigenlijk vanaf dan gedurende de gehele wedstrijd. Tubantia wordt niet gevaarlijk. Net als tegen Rohda Raalte vorige week wordt er geconcentreerd verdedigd. Aanvallend brengt Orion ook meer dan vorige week. Vandaag stonden de herstelde Noek Beers en Luuk Langeveld weer in de voorhoede en dat scheelt een slok op een borrel. Noek miste zichtbaar nog wedstrijdritme, balaannames gingen bijvoorbeeld niet altijd even goed, maar naarmate de wedstrijd vorderde lukte dat steeds beter. Orion hield de bal vaak goed in de ploeg maar slaagde er tot dan toe niet in om grote kansen uit te spelen. Tubantia kreeg rond de 30e minuut een grote kans. Orion-keeper Michiel Kok liet een bal van de borst springen maar de toestormende Hengelose aanvaller schoot over. Had hij binnengeschoten dan was het doelpunt geannuleerd vanwege buitenspel. De assistent stond te vlaggen.

Orion wordt op het eind van de eerste helft een aantal keren gevaarlijk over rechts door de nieuwbakken rechtsback Jevrin die gevaarlijke voorzetten loslaat vanaf de achterlijn. Beide keren scoort Orion niet.

Mick Alberts ontpopt zich inmiddels als een goede vervanger op het middenveld. Hij is zeer ijverig en wint veel duels. Ook duikt hij soms gevaarlijk op in het strafschopgebied.

Na rust krijgt Orion in de 59e minuut een dot van een kans. Na een mooie aanval krijgt Noud Jilesen de bal voor zijn zwakkere rechtervoet en schiet rakelings naast.

In de 58e minuut verlaat Noek Beers het veld en wordt vervangen door Vince Alberts. Vince vervangt broer Mick op het middenveld en Mick gaat de spitspositie in. Vince is onze creatieve man op het middenveld, onze “Spielmacher”. Alle supporters zijn blij met zijn terugkeer in het eerste. In de 60e minuut ontstaat er een enorme scrimmage op de doellijn van Tubantis maar op de een of andere manier kan hij door Orion niet binnen gewerkt worden. Een doelpunt van Orion kan niet lang meer uitblijven voelt iedereen in het Nijmeegse vak op de tribune. Negen minuten later is het dan eindelijk raak. Mick Alberts kopt een vrije trap van Marco Loen onberispelijk in de kruising.

Marvin Thomasia komt in de 72e minuut binnen de lijnen voor de moegestreden en geblesseerde Alex Kwieman. Orion houdt de aanvallers van Tubantia ver van haar eigen goal. Vlak voor tijd komt Mick Alberts vrij voor de Tubantia-keeper. Helaas “mikt“ Mick verkeerd (volgens de grappigste Nijmeegse supporter). Na 4 minuten blessuretijd fluit de scheids af en kunnen spelers, staf en supporters  van Orion zingend naar huis. De reis duurde ongeveer 2 uur maar dat voelt na een belangrijke overwinning niet als erg lang.

De spelers van Orion:
Michiel Kok(k), Jeroen van de Wetering, Rene Willemse, Marco Loen, Jevrin Nunez,  Alex Kwieman, Tim van den Hurk, Noud Jilesen, Naud Bernards, Noek Beers, Luuk Langeveld

Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):

Stan Bruijsten (k) en Vince van Gelder.