Orion beloont zichzelf met mooi toetje (+video)

Door Lars van den Broek 7 juni 2022

De opdracht was vorige week zondag, na de overwinning op AWC, al snel duidelijk. Een gelijkspel bij RKSV Minor in Nuth zou deze Pinkstermaandag voldoende zijn voor een plek in de nacompetitie voor de derde divisie.

Orion was vastberaden dit eerste (volledige) seizoen in de hoofdklasse te verlengen met een mooi toetje. Orion startte met de bekende namen van de laatste weken: Stan Bruisten; Jeroen v/d Wetering, Tijn Jellema, Marco Loen, Marvin Thomasia; Jevrin Nunez, Frenk Wouterse, Vince Alberts; Sam Huismans, Gijs Walthaus en Noud Jilesen. Op de bank begonnen Luc Gietelink, René Willemse, Tom Gerrits, Naud Bernards, Mick Alberts, Ischa Perquin en Vince Stans. Daarnaast waren er veel toeschouwers uit Nijmegen meegekomen, een mooie steun voor de oranje-witten!

RKSV Minor wist al dat zij de nacompetitie zouden gaan spelen om lijfsbehoud in de hoofdklasse, dit was ook terug te zien in het spelbeeld. Orion begon geconcentreerd aan de wedstrijd, met enkele kansen voor Sam en Gijs. Na een goede twintig minuten schoot een diepe bal van Orion door naar de keeper van Minor. Noud zette goed druk en blokte de lange bal. Onze linksbuiten wist de bal binnen te houden en schoof hem laag voor de goal, waar Vince Alberts de bal onberispelijk binnenschoot, 0-1.

De snelle voorsprong zorgde ervoor dat Orion rustig kon blijven voetballen. Plots moest er even gesprint worden van de midden- naar de achterlijn, toen de grensrechter een buitenspel staande speler van Minor toch door liet gaan. De bal ging er niet in, maar kort daarna kreeg de grensrechter ook wat misselijkheidklachten. De suikervoorraad in Nuth werd uit de kast gehaald, om 20 minuten later weer verder te kunnen spelen. Direct na de hervatting maakte Orion de mooiste goal van de middag. Wederom Noud trok de bal laag voor, waarna Gijs met een hakje de inlopende Sam achter hem bediende. Sam schoot hem hard in het net, 0-2.

Na de rust kwam Orion niet in gevaar. Een enkele kans ontstond na onrustig uitverdedigen in de eigen zestien. Stan voorkwam de aansluitingstreffer met een mooie reflex. Rond de 65e minuut maakte Vince Alberts de beslissende 0-3.

Een actie vanaf rechts bracht hem in het zestienmetergebied. De keeper rekende al snel op een voorzet en dacht met een snelle duik deze te kunnen onderscheppen. Echter had Vince de bal nog aan zijn voet toen de doelman al lag, waarna hij hem rustig binnen schoot. De jongens die op scherp stonden werden direct vervangen, om een schorsing voor de zeker lijkende nacompetitie te voorkomen. René, Mick en Naud kwamen voor Marvin, Frenk en Jevrin. Kort daarna ging Noud op avontuur over de linkerflank en schoot hem strak binnen in de verre hoek; 0-4.

Wat in de premier league, champions league en eredivisie ontstaat bij een gelopen wedstrijd, ontstond ook in deze wedstrijd. Orion werd slordiger en dit leverde enkele kansen op voor Minor. Na een korte terugspeelbal leek de spits van Minor alleen op Stan af te gaan, maar de spits wist de bal niet te onderscheppen. Stan kwam echter al uit en dook uit reflex op de bal. De toegekende, indirecte vrije trap van een meter of 7 ging er alsnog in; 1-4.

Na het eindsignaal was de vierde plek in de hoofdklasse definitief. Een fantastische prestatie van ons 1e elftal, met veel jongens vanuit de eigen jeugd. Theo Reitsma belde ook nog even om het u allen te zeggen: ‘Dit is een goed stel hoor!’. Een hechte groep heeft zichzelf beloond met nog zeker twee extra wedstrijden. Aanstaande donderdag is al de eerste wedstrijd van het tweeluik tegen HBS (Den Haag). HBS is bezig aan een sterke reeks, dat als resultaat een tweede plek in de hoofdklasse opleverde. Een mooie tegenstander, waar Orion alle support kan gebruiken. U bent allen van harte welkom, donderdag 9 juni, aanvang 20:00, graag tot dan!

Foto's: Ruurd Jellema

Videoverslag: Roeland van Gent