Orion 4: Sterrenteam in de kijker

Door Tom van Ooijen 1 oktober 2020

In deze nieuwe rubriek leren we een sterrenteam van Orion beter kennen via een stel vragen aan de aanvoerder. We beginnen met het team dat al twaalf jaar actief is op Sportpark Mariënbosch (en daarmee het langstspelende zondagselftal), namelijk Orion 4.

Even voorstellen.. wie ben je en wat is jouw rol in Orion 4?
Mijn naam is Tijn Colen (op de foto in grijs vest achter keeper Merijn), al sinds de F-jes speel ik bij Orion, en binnen ons team ben ik aanvoerder, spelbepalende speler en sinds een maand teamhoofd Corona!

Hoe is jullie team ontstaan en hoe lang spelen jullie al samen?
In ons team spelen veel jongens die samen eigenlijk alle jeugd selectieteams hebben doorlopen. Uiteindelijk is in het seizoen van 2008/2009 een vriendenteam opgericht dat als senioren zaterdagteam behoorlijk veel kampioenschappen heeft binnengesleept. Omdat promoveren op de zaterdag niet mogelijk was is er toen een overstap gemaakt naar de zondag waar we nu al 9 seizoenen met veel plezier in de reserve derde klasse spelen.

Hoe ziet een training er bij jullie uit?
Omdat het onmogelijk is om een trainer te vinden die training wil geven aan dit zooitje ongeregeld, rouleert deze taak onder de spelers. Iedere donderdag is dus een andere speler verantwoordelijk voor het bedenken en uitzetten van de training. Iets wat vaak resulteert in veel commentaar van de overige spelers. Gelukkig zijn de meeste opgevoed door Marc Sengers en wordt er altijd goed nagedacht over onmogelijke pass en trapoefeningen waar vervolgens niks van te zien is in de partijvorm.

Prestatie of recreatie?
De meeste in ons team zullen zeggen recreatie, maar als je in de jeugd altijd in de selectieteams hebt gespeeld zit het toch wel in het bloed dat je ontzettend graag wil winnen. Iets wat, naarmate we toch een jaartje ouder worden, steeds lastiger wordt.

Meest opvallende speler uit het team
Dat is natuurlijk Marc Sengers. Iemand die bijna ieder jeugdteam bij Orion training heeft gegeven (inclusief veel jongens uit ons huidige team) en ondanks dat hij toch alweer dik in de veertig is, nog altijd hartstikke fit is. Helaas speelt hij net dit seizoen iets minder wedstrijden, maar met recht degene uit ons team waar we allemaal veel respect voor hebben.

Wie had eigenlijk in het 1e elftal moeten spelen?
Dat is zonder twijfel onze keeper Merijn Bros. Deze man heeft handen als kolenschoppen, een trap vergelijkbaar met die van Ronald Koeman en de katachtige reflexen van Dennis Gentenaar (toen die nog bij NEC speelde natuurlijk). Ik heb geen idee wie er momenteel in het doel staat bij het eerste elftal, maar die mag blij zijn dat Merijn zo trouw is aan Orion 4.

Wat is jullie doelstelling voor dit seizoen?
Net zoals de afgelopen seizoenen is dat niet degraderen. Eigenlijk speelden we altijd mee om de bovenste plekken, maar ons team is inmiddels een stukje ouder geworden en voor ons gevoel onze tegenstanders alleen maar jonger. Gelukkig hebben wij wat aanwas uit de jeugdelftallen. Freek-Jan Remy en Levi Pistorius spelen in ons team, twee echte Orion jongens die ondanks het leeftijdsverschil uitstekend in ons team passen.

Wat was het hoogtepunt van het elftal?
Als je met een groep vrienden een senioren voetbalteam start en meteen in het eerste seizoen kampioen wordt dan kan je dat denk ik wel een hoogtepunt noemen. Helaas speelde ik zelf dat seizoen nog in de selectie en heb ik de kampioenswedstrijd als toeschouwer bijgewoond. Gelukkig was het ook voor de toeschouwers een hoogtepunt!

Kampioenschap in 2009

Orion 4 heeft geen trainer of leider, maar wie heeft het hoogste woord?
Hier zijn de meningen over verdeeld. Als aanvoerder zou ik graag willen zeggen dat ik zelf het hoogste woord heb, maar daar zal ongeveer 95% van mijn team het niet mee eens zijn. Dat levert in de rust nogal eens interessante discussies op, maar gelukkig kennen we elkaar al een tijdje waardoor we er na de wedstrijd goed om kunnen lachen.

Naar welk profteam kijken jullie extra aandachtig om de tactiek voor komende zondag te bepalen?
Ons tactisch team, bestaande uit Robert en Merijn, zit wekelijks bij NEC op de tribune. Ze gaan namelijk ook graag naar een uitwedstrijd. Het tactisch plan van NEC proberen we dan ook zo goed mogelijk te kopiëren, iets wat voor ons net zo slecht uitpakt als voor NEC.

Tegen welk Orion-team zouden jullie wel een oefenwedstrijdje willen spelen?
Nu spreek ik enigszins voor mezelf, maar toch het liefste tegen Orion 3. Met name omdat in dit team veel jongens zitten met wie ik vroeger in de selectie heb gespeeld. Leuk om te zien dat deze jongens, ook na veel jaar in het eerste te hebben gespeeld, bij Orion blijven!

Wat is het mooiste aan spelen bij Orion?
Als je al je hele leven bij één club speelt bouw je toch een hele bijzondere band op met de mensen en je teamgenoten waar je door de jaren mee speelt. Orion is voor mijn gevoel altijd een club geweest die veel talentvolle jonge voetballers aan zich wist te binden door de sfeer en betrokkenheid binnen de club. Persoonlijk hoop ik dat Orion dit altijd zal vasthouden.

Wat kan er nog beter bij Orion?
Poeh, ik hou er niet van om de azijnzeiker te zijn, maar door de jaren merken we alleen wel dat de trainingsavonden (wij trainen zelf op de donderdagavond) ontzettend vol komen te zitten. Gelukkig doen hier veel vrijwilligers erg goed werk in waardoor ook dit probleem dit jaar weer is verholpen.

Wil je verder nog iets kwijt?
Aangezien we toch ieder seizoen weer zoeken naar 1 a 2 versterkingen doe ik een korte oproep: Ben jij die tweebenige Braziliaan die er per seizoen ongeveer dertig inschiet? Hou je ervan om middelmatige voetballers om je heen te hebben en op de donderdagavond minstens 30 minuten te moeten zoeken naar een bal? Meld je dan aan bij Orion 4!