Orion 1 pakt overwinning en 2e periode in Didam

Door Harrie van Ooijen 31 maart 2019

Vlak voordat de scheidsrechter floot voor het begin van de wedstrijd liep ik plotseling Berthe Alberts tegen het lijf, vrouw van Jo en moeder van Vince Alberts. Vandaag stond behalve Vince ook zoon Mick in de basis, en de zon scheen… “vandaar dat ik het leuk vond om met Jo mee te komen”.

Behalve de basisplaats van Mick viel ook de positie van Vince Stans op in de startopstelling van Orion. Hij stond naast Noek Beers in de spits in een 4-4-2 opstelling.

In de derde minuut breekt DVC uit door het midden. Zeker 30 meter kan een DVC middenvelder ongehinderd, zonder tegendruk van Orion-middenvelders, opstomen en een medespeler vrij voor Orion-keeper van Limbeek zetten. Gelukkig voor Orion heeft de DVC- speler zijn vizier niet scherp staan en schiet hij naast. Eén minuut daarna wordt Orion-spits Noek Beers voor de goal van de tegenstander gezet maar ook hij is niet nauwkeurig en schiet naast.

In het eerste kwartier gaat de strijd gelijkop met Orion wat meer aan de bal, maar dat levert geen echt doelgevaar op. Beers en Stans worden niet echt bereikt. Tien minuten later, in de 25e minuut, is het raak. Eén van de Orion-uitblinkers, Marco Loen, bereikte met een pass over een afstand van meer dan 30 meter spits Vince Stans. Deze draaide vliegensvlug om zijn as en schoot vanaf 20 meter via de binnenkant van de paal raak. Een prachtige individuele actie.

In de resterende tijd van de eerste helft vielen er geen doelrijpe kansen waar te nemen zodat de 0-1 stand ook de ruststand was.

Na de thee kwam Orion ongewijzigd uit de kleedkamer. In de 46e minuut schiet Noek Beers keihard op de vuisten van de DVC-keeper. De terugspringende bal leek een prooi voor de koppende Vince Stans wiens kopbal ternauwernood tot corner werd naast gewerkt door een toegesnelde DVC-verdediger.
In de 55e minuut braken de gebroeders Alberts uit. Mick bereikte vanaf rechts de centraal opgekomen Vince maar deze schoot de bal uit kansrijke positie helaas naast.

In de 66e minuut komt Niels Weeink voor centrale verdediger Vince van Gelder. Vince Stans nam vervolgens weer zijn oude positie van centrale verdediger in en dit betekende het einde van de 4-4-2 opstelling. In de 67e minuut komt Naud Bernards Alex Kwieman vervangen en in de 85e minuut verlaat linkerverdediger René Willemse het veld en wordt hij vervangen door Marvin Thomasia.

Omdat de klok doortikte moest DVC een slotoffensief inzetten. DVC scoorde eenmaal uit buitenspelpositie en schoot één keer op de deklat. Orion kreeg de laatste 5 minuten nog 2 dotten van kansen maar die waren niet besteed aan de Orion voorwaartsen. Al met al speelde Orion vandaag niet als een gedoodverfde kampioen, maar DVC ook niet als een degradant.

Na afloop bleek niet alleen dat Orion de tweede periode heeft gewonnen, maar ook dat 3 directe concurrenten twee of drie punten hebben laten liggen vandaag. Het was een topdag voor Orion, en voor Berthe Alberts. De dag kon ook niet stuk voor Orion-keeper Pim van Limbeek, die vandaag een erg goede wedstrijd speelde en voor Orion vandaag punten heeft verdiend.

Orion speelde met de volgende spelers:
Marco Loen (Av), Vince Stans, Jeroen van de Wetering, Vince van Gelder (66 Niels Weeink), Luuk Langeveld, Alex Kwieman (Naud Bernards), Noek Beers, Mick Alberts, René Willemse (85, Marvin Thomasia), Vince Alberts, Pim van Limbeek.

Op de bank zaten verder:
Tom Hafkenscheid, David McLaughlin.