Orion 1 pakt koppositie door winst op DVC (+video)

Door Harrie van Ooijen 5 november 2018

Orion 1 trad gisteren op een zonnig Mariënbosch aan tegen het Didamse DVC '26 in de vertrouwde opstelling van de laatste weken.

Orion startte overrompelend en zette van meet af aan DVC '26 via zorgvuldig samenspel onder druk. In de vijfde minuut schoot Marco Loen vanaf 25 meter, met een magistrale lob over keeper Lesley Udink de 1-0 binnen. Een geweldig doelpunt waar hij de Orion-supporters mee op de banken kreeg. We gingen er eens voor zitten en wachtten op de mooie dingen die zouden gaan komen. Tot de 20e minuut was Orion oppermachtig maar creëerde nauwelijks kansen. Het had een drukkend veldoverwicht maar dat leverde niets op. DVC '26 kwam voor het eerst in de 46e minuut gevaarlijk voor het doel maar die aanval smoorde in een fluitje van de scheidsrechter voor buitenspel.

Na de thee verscheen Orion in dezelfde samenstelling en liet in de 53e minuut weer van zich horen door Alex Kwieman die centraal door het midden opstoomde maar, vrij voor het doel, zijn schot een meter over de lat zag vliegen. Een minuut later schoot Luuk Langeveld na een mooie actie net naast de verkeerde kant van de paal. Direct daarna scoorde Noek Beers via het lichaam van de Didamse keeper de inmiddels dik verdiende 2-0.

Regelmatig is Orion slordig wat vooral nadelig werkt bij het creëren en benutten van kansen. Maar ook defensief liet men hier en daar steekjes vallen waardoor de tegenstander een serieuze mogelijkheid in de schoot geworpen kreeg. In de 60e minuut bijvoorbeeld speelde Vince Stans te kort terug op een medeverdediger. Gelukkig werd de bal door DVC over de lat gelobd.

Het overwicht van Orion bleef ook in het laatste half uur enorm. In de 63e minuut maakten rechterspits Niels Weeink en middenvelder Jevrin Nunez plaats voor een vervanger. Jevrin uit voorzorg omdat hij al geel had ontvangen en Niels omdat hij een wat ongelukkige wedstrijd speelde. Voor Niels kwam Benjamin Govaart en voor Jevrin kwam Naud Bernards.

In de 68e minuut kwam Alex Kwieman, die vandaag niet alleen defensief maar ook offensief zijn mannetje stond, weer alleen voor de keeper maar schoot helaas midden op doel waardoor de bal een makkelijke prooi werd voor doelman Udink. In de 69e minuut deed Orion-topscorer Noek Beers precies hetzelfde. In de 77e minuut verving Robin Rafael Luuk Langeveld die op een verdienstelijke wedstrijd kon terugkijken.

Pas in de 88e minuut zagen we de eerste goed uitgespeelde aanval van DVC '26. Invaller Niels Hendriksen schoof de bal mooi langs Orion-keeper Michiel Kok en ineens stond het 'nog maar' 2-1.
Het doelpunt van DVC zette de Didammers niet aan tot meer aanvalsdrift. Zij verschenen de rest van de wedstrijd niet meer in het Orion-strafschopgebied. Vince Alberts slalomde wel weer het strafschopgebied van DVC '26 binnen in de 90e minuut. Hij werd neergehaald door Aron Chin en de toegekende penalty werd vervolgens benut door Noek Beers. De voortreffelijk leidende scheidsrechter Luuk van Zuijlen floot direct hierna voor het einde van de wedstrijd.

Na afloop van de wedstrijd sprak ik nog kort met Noek Beers over zijn beleving van de wedstrijd. Hij gaf aan tevreden te zijn met het spel van het team. Bij perioden was er heel goed gevoetbald en dat hij zelf twee keer scoorde was natuurlijk ook een mooi persoonlijk resultaat. Hij verklaarde zich goed thuis te voelen bij zijn nieuwe club Orion en deel uit te maken van een leuke groep jongens. Ook verheugde hij zich op het beker-duel tegen zijn vorige club de Treffers (zaterdag 1) waar hij drie jaar lang deel van uitmaakte. Die wedstrijd staat gepland voor as zaterdag 10 november om 17.30 uur op Mariënbosch. Zijn oude Groesbeekse teamgenoten keken ook uit naar het duel, vertelde Noek. Komt allen kijken zou ik zeggen naar deze interessante bekerwedstrijd op Mariënbosch!

Tot slot: omdat vandaag onze concurrenten Spero en SDOUC verloren is Orion geklommen naar de eerste plaats van de ranglijst. Dit betekent nog niet veel maar biedt wel perspectief op een mooi vervolg.

De spelers van Orion:
Michiel Kok (K), Jeroen van de Wetering, René Willemse, Marco Loen, Vince Alberts, Luuk Langeveld (77 Robin Rafael),Jevrin Nunez (63 Naud Bernards ) Alex Kwieman, Vince Stans, Vince Alberts, Niels Weeink (C) (63 Benjamin Govaart)
Op de bank (naast de 3 genoemde invallers):
Mitchell Nguyen, Pim van Limbeek (k).

Bekijk hieronder de samenvatting van huisfilmer Roeland van Gent: