Op de koffie bij… John en Fien

Door Desiree van Steenveldt 2 april 2018

In deze rubriek drinken we een bakkie bij een Orionist die het verdient om in het zonnetje gezet te worden. Dit keer gaan we op bezoek bij John en Fien van Santen de Hoog van Rijschool Correct. Al jarenlang zijn zij trouwe sponsor, supporter en hebben ze vele vrijwilligersfuncties binnen de club vervuld. We zijn benieuwd naar hun clubliefde én de sappige anekdotes.

In het dagelijks leven geeft John autorijles en doet Fien, naast haar werk in het ziekenhuis, de administratie van hun bedrijf. Rijschool Correct is een coöperatie van negen zelfstandige rijschoolhouders. Dochter Faisca is voorzitter van die coöperatie en geeft daarnaast ook rijles. De herinneringen aan Orion gaan terug naar de tijd dat de club nog voetbalde op de Kwakkenberg en het clubhuis aan de Dommer van Poldersveldtweg stond. Op de plek waar nu bistro Wilde Zwijnen en kinderopvang Poespas zitten. Nou ja clubhuis, het was meer een buurtcafé. “De hele buurt kwam er kaarten”, vertelt John en hij glimlacht meewarig. “Ik weet nog goed dat het Eerste net kampioen was geworden en Maurice Gubbels, de toenmalige voorzitter, een speech moest houden. We zaten samen aan de bar een biertje te drinken en Maurice liet zich ontvallen dat hij nog niet wist wat hij zou gaan zeggen. Dan zeg maar dat Rijschool Correct de nieuwe hoofdsponsor van Orion wordt, riep ik toen spontaan. En tja, zo zij we er dus ingerold.”

Rechtsaf bij het mooiste sportpark
John en Fien zijn met Rijschool Correct al sinds 1973 sponsor. Meer dan tien jaar hoofdsponsor, later nog sponsor van het Eerste, van diverse toernooitjes en nu zijn ze shirtsponsor en sponsoren ze de hoofdprijs van de jaarlijkse kerstbingo bij Orion. De winnaar wint een compleet lespakket aan autorijlessen, een riante prijs dus. “Ik heb al veel Orionisten bij mij in de lesauto gehad”, zegt John. “En als ik dan bij de stoplichten op de D’Almarasweg sta, zeg ik altijd dat de cursist rechtsaf mag slaan bij het mooiste sportpark van Nijmegen.” Want trots is hij ook op de club. John veert op als hij zegt: “We hebben een prachtige locatie waar andere clubs weleens jaloers op zijn. Met een mooi clubhuis dat uitkijkt over alle velden, een terras in de zon, wat wil je nog meer? Ook de normen en waarden binnen de club kan ik waarderen: respect voor de tegenstander, een cultuur waarin alles bespreekbaar is en altijd ruimte voor gezelligheid. De feesten van Orion waren en zijn bekend en bejubeld.”

Echte clubliefde
Elke zondag zijn Fien en John op de club te vinden om het Eerste aan te moedigen. Uit of thuis, ze zijn er trouw bij. “Zelf ben ik nooit zo’n geweldige voetballer geweest”, grinnikt John. “Ik ben in de jeugd begonnen en heb tot mijn veertigste actief gevoetbald. Later heb ik jarenlang allerlei bestuursfuncties vervuld. Van dertien jaar secretaris tot tien jaar bestuurslid.” Zo heeft hij de voorzitters Maurice Gubbels, Nol Hengst, Hans Blauw en Ad Frik als secretaris meegemaakt. Ook is hij lang elftalleider en scheidsrechter geweest. Met recht is John inmiddels Lid van verdienste. “En nu voetbalt mijn kleinzoon in de selectie onder 15”, vertelt hij fier.

Donderdagavond clubavond
Fien heeft veel achter de bar gestaan, zelfs al in de tijd aan de Dommer van Poldersveldtweg. En ze is ook nog Page geweest toen Orion nog een eigen carnavalsvereniging had waar John in de Raad van Elf zat. Tegenwoordig is Fien gastvrouw bij officiële feesten van Orion en houdt ze zich bezig met de organisatie van de balsponsoring en de donateurs. Wekelijkse vergadert ze op de donderdagavond, niet geheel toevallig op de gezelligste clubavond. “Bij de volgende clubavond op de derde donderdag van de maand zijn we er vast en zeker weer bij”, besluit John zijn verhaal. “Dan proosten we op de club!”