Op de koffie bij... Freek-Jan Remie

Door Tom van Ooijen 8 januari 2019

In deze rubriek drinken we een bakje koffie bij een Orionist die het verdient om in het zonnetje gezet te worden. Dit keer gaan we op bezoek bij Freek-Jan Remie (19), die als speler de meeste jeugdselectieteams doorliep en nu trainer is van de JO8-1, het jongste selectieteam van onze vereniging.

Trainerservaring
Freek-Jan startte twee jaar geleden als stagiair trainer bij Orion, als onderdeel van zijn studie Sport, Gezondheid en Management op de HAN. “Voor mij was het een logische stap om bij mijn eigen club training te gaan geven. Eerst aan de JO9-7 en later de JO15-6. Sinds vorig jaar train ik ook bij de VTI Voetbalschool en de Champions League competitie voor kinderen tot 7 jaar. Afgelopen zomer werd ik gevraagd om de JO8-1 te gaan trainen samen met Perry Losekoot”.

Freek-Jan als trainer van de Champions League competitie bij Orion

Talentontwikkeling
Meteen een stralende blik als ik hem vraag wat hem trekt in het training geven. “Ik vind het heel leuk om met zulke enthousiaste kinderen te werken. Het is ook fijn met de ouders, die vaak hun waardering uitspreken. Er zit heel veel talent in de groep die ik train, en dat maakt het training geven extra leuk. En helemaal als hetgene waarop is getraind terugkomt in de wedstrijd”. Hoewel Freek-Jan onderschrijft dat plezier maken op deze leeftijd voorop staat, ziet hij ook veel mogelijkheden om de jongens voetballend te ontwikkelen. Dit blijkt wel uit het feit dat hij binnen zijn studie voor de richting ‘talentonwikkeling’ heeft gekozen. “Je moet met deze leeftijdsgroep geduld hebben met het overbrengen van je leerdoelen, maar ik merk wel dat ze bepaalde dingen na verloop van tijd echt oppikken. We trainden laatst op het +1 principe (het creëren van een man meer in de opbouw) en op een gegeven moment hoorde ik ze steeds vaker tegen elkaar zeggen dat ze een mannetje extra moesten hebben. Dat zijn leuke dingen”.

Ondersteuning
Over de begeleiding vanuit de club valt niet te klagen. “Ik krijg directe ondersteuning van Roel van Lavieren, de technisch coördinator van de pupillenteams. Die loopt rond de velden, springt in waar nodig en helpt bij het opzetten van de trainingen.” Nieuw sinds dit seizoen is de trainersvergadering met alle selectietrainers waarin twee ‘principes’ worden besproken die centraal staan tijdens de trainingen van de komende zes weken. “We gaan dan per cluster (onder-, midden- en bovenbouw) kijken met welke oefeningen we op dat principe kunnen trainen. Er zit dus echt één lijn in de trainingen voor alle selectieteams, ook al is de uitvoering voor de JO19-1 natuurlijk heel anders dan voor mijn team.”

Druk zetten
Momenteel zitten alle selectieteams in de cyclus waarbij het verdedigen in fase 1 (druk zetten op de helft van de tegenstander) centraal staat. “Het is dan voor mijn team vooral belangrijk dat de jongens in de goede opstelling gaan staan als de tegenstander de bal heeft, zodat ze er niet makkelijk doorheen kunnen komen. En dat ze spelen vanuit het idee om de bal zo snel mogelijk te heroveren.” De competitiestand wordt niet meer bijgehouden tot de O11-teams. “Stiekem vind ik dat wel een beetje jammer, maar ook wel begrijpelijk. De voetbalontwikkeling van de kids moet centraal staan.” Desondanks durft Freek-Jan wel te zeggen dat de JO8-1 bovenin de middenmoot moet zijn geëindigd. “6 Keer gewonnen, 1 keer gelijk en 3 keer verloren. Best aardig toch?”

Freek-Jan laat zijn sterren enkele beelden zien uit de wedstrijd van de week ervoor. Ze bogen later deze dag een 0-4 achterstand om in een 5-4 overwinning!

Toekomst
Ook als voetballer bleef Freek-Jan Orion trouw nadat het team waarmee hij in de junioren speelde, stopte bij de club. Hij kon dit seizoen aansluiten bij het 4e elftal, één van de langst dienende teams van onze club met vooral dertigplussers, die zijn snelheid voorin goed konden gebruiken. “Ze herinneren me er graag aan dat ze vroeger net zo snel waren als ik. Maar ondanks de flauwe grapjes in de kleedkamer en het grote leeftijdsverschil ben ik helemaal opgenomen in de groep en heb ik het er erg naar mijn zin.” Over zijn toekomst als trainer bij Orion antwoordt hij nuchter. “Ik heb al een KNVB-cursus voor pupillentrainer afgerond en wil later misschien nog een vervolgcursus doen. Ik vind het nu als selectietrainer erg leuk en kan me goed ontwikkelen als trainer bij Orion. We zien wel waar het eindigt.”