Onze club in coronatijd: Orion Zaal 1

Door Tijs Tummers 14 februari 2021

Niek Gorris (29, achteraan rechts) is een echte liefhebber, hij hoort tot het selecte groepje dat bij Orion zowel op het veld als in de zaal speelt. Hij praat ons bij over het eerste zaalteam.

Hoe lang speel je al in Zaal 1, Niek?
Niek: “Alweer een jaar of zeven, denk ik. De basis ligt bij de generatie van Marc Sengers, Peter Sünnen, langzaam hebben ze er jongeren bij gezocht. Dat levert een mooie mix op. Op een gegeven moment hadden we uit elk decennium een speler: van tiener Marc Helsper tot zestiger Peter Timmermans.”

Waar spelen jullie?
Niek: “Onze thuiswedstrijden spelen we in de Jan Massinkhal, op dinsdag- of woensdagavond. Vaak zijn dat Champions League-avonden, dat is wat minder. Maar soms sluit het goed aan, dan zitten we na ons potje met een biertje in de kantine samen een wedstrijd te kijken.”

Wat zijn voor jou de aantrekkelijke kanten van het zaalvoetbal?
Niek: “Het is intensief en je hebt veel balcontacten. Je leert er ook tactisch van. Het omschakelen bijvoorbeeld, het als team inzakken en dan snel counteren. Daar moeten wij het van hebben. De tegenstander is vaak technisch vaardiger, maar wij vormen wel een collectief. Zo zijn we in de loop der jaren nog een keer gepromoveerd.”

En toen kwam de lockdown.
Niek: “Ja, in het begin baalden we dat we na afloop van een wedstrijdje de kantine niet in mochten. Maar nu zouden we graag weer een keertje voetballen zonder kantine!”

Je speelt onder de naam Niqua…?
Niek: “Ha ja, bij ons heeft iedereen bijnamen, die staan ook op ons shirt. Dat was eerst Niquain, naar spits Higuain. Dat werd afgekort naar Niqua, en nu wordt ik op het veld alleen nog maar ‘Kwa’ genoemd…”

Heb je op je werk nog met Covid te maken?
Niek: “Ja. Ik werk sinds kort als supervisor Food & Beverage bij het nieuwe saunacomplex Thermen Berendonck. Maar al snel nadat ik begon ging alles dicht. Ik kan nu online trainingen organiseren voor de horecamedewerkers of nieuwe menukaarten bedenken, maar je wilt natuurlijk meer. In mei loopt mijn eerste zeven-maanden-contract af, dat is voor mij een belangrijk moment. Dus het zou wel fijn zijn als we voor die tijd nog open gaan.”

En dat we dan ook weer een potje kunnen voetballen.
Niek: “Ja, dat zou mooi zijn!”